این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: در حال حاضر بازاریابی در بنادر ایران بصورت خدمات کالایی می باشد و صرفاً تمرکز مدیران بندر به صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی، ناوبران و خدمه شناورها و سرمایه گذاران، به عنوان مشتریان کلیدی بنادر می باشد و هیچ گونه راهبردی خاصی برای ایجاد یک برنامه بلند مدت و عزم ملی برای توسعه رقابت پذیری در بنادر بر پایه خدمات محوری مشاهده نمی شود. لذا گام اول مشخص نمودن موضوعات، کلیدواژهها و عناوین مهم و برجسته در مقالات و تحقیقات چاپ شده با موضوع خدمات بنادر می باشد. با جستجو در طیف مقالات منتشر شده، عناوین اکوسیستم بنادر و منطق چیرگی خدمات در کسب رضایت مندی مشتریان و افزایش قابلیت رقابتپذیری بنادر حائز اهمیت می باشد. از این منظر مقالات چاپ شده در سال های اخیر در مجلات داخلی و خارجی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و با به کارگیری شیوههای مرسوم و مستند، جنبههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فنی، مدیریتی و محیط زیست را در راستای رقابت پذیری بنادر با منطق چیرگی خدمات همراستا نمایند. روششناسی: روش به کار گرفته شده، مطالعه هدفمند مقالات موجود در پایگاههای علمی معتبر مانند اسکاپوس و ساینس دایرکت مرتبط با منطق چیرگی خدمات در بنادر را شامل میشود، به طوری که تعداد ۲۵۱۱ مقاله بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ شناسایی گردید و با استفاده از نرم افزار VOS viewer مطالعه دقیق براساس عنوان، کلمات کلیدی، چکیده و محتوای مقالات صورت گفت و نتایج ارتباط موضوعات و عناوین به صورت نقشه های علم شناسی حاصل گردید. مدل های مفهومی مرتبط با عوامل موثر در پدیده اصلی و مفاهیم و مقولات اصلی شنایی گردید که براساس مطالعه کیفی طبق نظر خبرگان تبیین گردیده است. یافتهها: نتایج و یافتههای حاصل از روش کتاب شناسی در مقالات منتشر شده مرتبط با بنادر نشان می دهد اکوسیستم بنادر با موضوعات متعددی در ارتباط میباشد که شامل موارد ذیل میباشند: زیرساخت، حکمرانی، سیاست، انرژی، حمل و نقل، مدیریت کانتینری، تاب آوری، کوید۱۹، تغییرات آب وهوا، پایداری، محیط، ارزیابی ریسک، یادگیری ماشین، ارزیابی خطر، تحلیل شبکه، زنجیره تامین، ارتباطات، سیستم موقعیت یاب، مقررات، مدیریت بندر، ساحل و کشتیرانی، الگوریتم ژنتیک، محاسبات ابری و بهینه سازی چند هدفه. نتیجهگیری: محقق با بکارگیری گامهای علم سنجی و تحقیق در مقالات مطروحه در پایگاههای علمی معتبر دنیا نتایج مربوط به موضوعات، عناوین و کلید واژه ها را استخراج نموده است، لازم به ذکر است نتایج بدست آمده در نقشه علمی مقالات، مباحث مطرح شده در پیشینه تحقیق را تصدیق می نمایند، همچنین مدل مفهومی با در نظر گرفتن عوامل موثر در رقابت پذیری بنادر را با جنبه های مهم و کاربردی ارایه شده است که در تحقیقات آینده، با مشخص کردن همبستگی روابط مدل معادلات ساختاری، نقش هر عامل را به طور دقیقتری در رقابت پذیری بنادر تعیین می نماید.
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله: اقتصاد و مدیریت بازرگانی دریا دریافت: 1403/4/18 | ویرایش نهایی: 1403/9/3 | پذیرش: 1403/8/15 | انتشار الکترونیک: 1403/9/3
Dabaghian Nejad Dezfuli R, Hamdi K, Ghafari Ashtiani P. The logic of service dominance, a model for marketing and creating a competitive advantage in Iranian ports. Journal of Oceanography 2024; 15 (58) :15-24 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1808-fa.html
دباغیان نژاد دزفولی رضا، حمدی کریم، غفاری آشتیانی پیمان. منطق چیرگی خدمات مدلی برای بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی در بنادر ایران. اقیانوس شناسی. 1403; 15 (58) :15-24