[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی ::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
بخش داوری::
ثبت نام و اشتراک::
سیاست های نشریه::
آمار و ارقام نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
تسهیلات پایگاه::
سامانه های پژوهشگاه::
تماس با ما::
::
فرمت مقالات نشریه

فرمت مقاله برای نگارندگان
لطفا قبل از ارسال مقاله، بخش
شیوه‌نامه نگارش مقالات
را مطالعه و مقاله خود را با فرمت جدید نشریه مطابقت دهید 

..
پایگاه ها و نمایه ها


AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
CC BY
تبعیت از قوانین COPE

 
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
..
:: دوره 15، شماره 58 - ( 1403 ) ::
جلد 15 شماره 58 صفحات 24-15 برگشت به فهرست نسخه ها
منطق چیرگی خدمات مدلی برای بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی در بنادر ایران
رضا دباغیان نژاد دزفولی ، کریم حمدی ، پیمان غفاری آشتیانی
امور بنادر ، rdabaghian1351@gmail.com
چکیده:   (197 مشاهده)
پیشینه و مبانی نظری پژوهش:  در حال حاضر بازاریابی در بنادر ایران بصورت خدمات کالایی می باشد و صرفاً تمرکز مدیران بندر به صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی، ناوبران و خدمه شناورها و سرمایه گذاران، به عنوان مشتریان کلیدی بنادر می باشد و هیچ گونه راهبردی خاصی برای ایجاد یک برنامه بلند مدت و عزم ملی برای توسعه رقابت پذیری در بنادر بر پایه خدمات محوری مشاهده نمی شود. لذا گام اول مشخص نمودن موضوعات، کلیدواژه­ها و عناوین مهم و برجسته در مقالات و تحقیقات چاپ شده با موضوع خدمات بنادر می باشد. با جستجو در طیف مقالات منتشر شده، عناوین اکوسیستم بنادر و منطق چیرگی خدمات در کسب رضایت مندی مشتریان و افزایش قابلیت رقابت­پذیری بنادر حائز اهمیت می باشد. از این منظر مقالات چاپ شده در سال­ های اخیر در مجلات داخلی و خارجی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و با به کارگیری شیوه­های مرسوم و مستند، جنبه­های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فنی، مدیریتی و محیط زیست را در راستای رقابت پذیری بنادر با منطق چیرگی خدمات همراستا نمایند.
روش‌شناسی:  روش به کار گرفته شده، مطالعه هدفمند مقالات موجود در پایگاه­های علمی معتبر مانند اسکاپوس و ساینس دایرکت مرتبط با منطق چیرگی خدمات در بنادر را شامل می­شود، به طوری که تعداد ۲۵۱۱ مقاله بین سال­های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ شناسایی گردید و با استفاده از نرم افزار VOS viewer مطالعه دقیق براساس عنوان، کلمات کلیدی، چکیده و محتوای مقالات صورت گفت و نتایج ارتباط موضوعات و عناوین به صورت نقشه های علم شناسی حاصل گردید. مدل های مفهومی مرتبط با عوامل موثر در پدیده اصلی و مفاهیم و مقولات اصلی شنایی گردید که براساس مطالعه کیفی طبق نظر خبرگان تبیین گردیده است.
یافته‌ها:  نتایج و یافته­های حاصل از روش کتاب شناسی در مقالات منتشر شده مرتبط با بنادر نشان می دهد اکوسیستم بنادر با موضوعات متعددی در ارتباط می­باشد که شامل موارد ذیل می­باشند:
زیرساخت، حکمرانی، سیاست، انرژی، حمل و نقل، مدیریت کانتینری، تاب آوری، کوید۱۹، تغییرات آب وهوا، پایداری، محیط، ارزیابی ریسک، یادگیری ماشین، ارزیابی خطر، تحلیل شبکه، زنجیره تامین، ارتباطات، سیستم موقعیت یاب، مقررات، مدیریت بندر، ساحل و کشتیرانی، الگوریتم ژنتیک، محاسبات ابری و بهینه سازی چند هدفه.
نتیجه‌گیری:  محقق با بکارگیری گام­های علم سنجی و تحقیق در مقالات مطروحه در پایگاه­های علمی معتبر دنیا نتایج مربوط به موضوعات، عناوین و کلید واژه ها را استخراج نموده است، لازم به ذکر است نتایج بدست آمده در نقشه علمی مقالات، مباحث مطرح شده در پیشینه تحقیق را تصدیق می نمایند، همچنین مدل مفهومی با در نظر گرفتن عوامل موثر در رقابت پذیری بنادر را با جنبه ­های مهم و کاربردی ارایه شده است که در تحقیقات آینده، با مشخص کردن همبستگی روابط مدل معادلات ساختاری، نقش هر عامل را به طور دقیق­تری در رقابت پذیری بنادر تعیین می نماید.
واژه‌های کلیدی: اکوسیستم، بنادر بازرگانی، مدل بازاریابی، منطق چیرگی خدمات
متن کامل [PDF 1514 kb]   (30 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اقتصاد و مدیریت بازرگانی دریا
دریافت: 1403/4/18 | ویرایش نهایی: 1403/9/3 | پذیرش: 1403/8/15 | انتشار الکترونیک: 1403/9/3



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dabaghian Nejad Dezfuli R, Hamdi K, Ghafari Ashtiani P. The logic of service dominance, a model for marketing and creating a competitive advantage in Iranian ports. Journal of Oceanography 2024; 15 (58) :15-24
URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1808-fa.html

دباغیان نژاد دزفولی رضا، حمدی کریم، غفاری آشتیانی پیمان. منطق چیرگی خدمات مدلی برای بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی در بنادر ایران. اقیانوس شناسی. 1403; 15 (58) :15-24

URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1808-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 58 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی Journal of Oceanography
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657