:: دوره 6، شماره 22 - ( 1394 ) ::
جلد 6 شماره 22 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل سازی اجزا محدود کمانش عمودی خطوط لوله دریایی مدفون
محمد واقفی ، مرجان کشاورزی
، vaghefi@pgu.ac.ir
چکیده:   (8443 مشاهده)
یک خط لوله شامل هیدروکربنهای گرم در اثر افزایش دما و یا اثرات اصطکاک در طول کیلومترها از خط لوله، دچار انبساط طولی می شود و تنش فشاری محوری در دیواره لوله به وجود میآید. چنین نیروهای فشاری میتواند منجر به کمانش جانبی در صفحه بستر دریا و یا کمانش در صفحه عمودی شود. کمانش عمودی به طور کلی در لوله های مدفون رخ میدهد. زیرا برای لوله راحت تر است که در برابر وزن و مقاومت در برابر مواد پوشاننده، به سمت بالا حرکت کند به نسبت آنکه در مقابل مقاومت خاک در دو طرف دیواره، به طور جانبی حرکت کند. در این تحقیق به مطالعه کمانش عمودی خطوط لوله دریایی مدفون تحت اثر حرارت و فشار داخلی پرداخته شد. جهت اطمینان از صحت مدل سازی، ابتدا مدل اجزا محدود کمانش عمودی لوله، با استفاده از نرم افزار ABAQUS مدل شد، سپس نتایج حاصله با نتایج به دست آمده از مطالعات Wang  و همکاران ( 2011) مقایسه گردید. مدلی بر مبنای آیین نامه ALA توسط نرم افزار ABAQUS ارایه شد و سپس تاثیر دامنه نقص اولیه بر کمانش عمودی بررسی شد. از نتایج گرفته شده افزایش دمای شروع کمانش در مدل با دامنه نقص اولیه 0/02 متر به ترتیب به میزان،%3/79، % 8/1 و % 15/99نسبت به مدلها با دامنه نقص اولیه 0/05، 0/1 و 0/2 متر است.
واژه‌های کلیدی: خطوط لوله دریایی مدفون، کمانش عمودی، نقص اولیه، فشار داخلی، حرارت
متن کامل [PDF 1051 kb]   (2456 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقیانوس شناسی فیزیکی (فیزیک دریا)
ویرایش نهایی: 1394/8/6 | پذیرش: 1394/7/6 | انتشار الکترونیک: 1394/7/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها