این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
یک خط لوله شامل هیدروکربنهای گرم در اثر افزایش دما و یا اثرات اصطکاک در طول کیلومترها از خط لوله، دچار انبساط طولی می شود و تنش فشاری محوری در دیواره لوله به وجود میآید. چنین نیروهای فشاری میتواند منجر به کمانش جانبی در صفحه بستر دریا و یا کمانش در صفحه عمودی شود. کمانش عمودی به طور کلی در لوله های مدفون رخ میدهد. زیرا برای لوله راحت تر است که در برابر وزن و مقاومت در برابر مواد پوشاننده، به سمت بالا حرکت کند به نسبت آنکه در مقابل مقاومت خاک در دو طرف دیواره، به طور جانبی حرکت کند. در این تحقیق به مطالعه کمانش عمودی خطوط لوله دریایی مدفون تحت اثر حرارت و فشار داخلی پرداخته شد. جهت اطمینان از صحت مدل سازی، ابتدا مدل اجزا محدود کمانش عمودی لوله، با استفاده از نرم افزار ABAQUS مدل شد، سپس نتایج حاصله با نتایج به دست آمده از مطالعات Wang و همکاران ( 2011) مقایسه گردید. مدلی بر مبنای آیین نامه ALA توسط نرم افزار ABAQUS ارایه شد و سپس تاثیر دامنه نقص اولیه بر کمانش عمودی بررسی شد. از نتایج گرفته شده افزایش دمای شروع کمانش در مدل با دامنه نقص اولیه 0/02 متر به ترتیب به میزان،%3/79،% 8/1و % 15/99نسبت به مدلها با دامنه نقص اولیه 0/05، 0/1 و 0/2 متر است.
Vaghefi M, Keshavarzi M. Finite Element Modeling of Upheaval Buckling of Buried Submarine Pipelines. Journal of Oceanography 2015; 6 (22) :1-9 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-764-fa.html
واقفی محمد، کشاورزی مرجان. مدل سازی اجزا محدود کمانش عمودی خطوط لوله دریایی مدفون. اقیانوس شناسی. 1394; 6 (22) :1-9