[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی ::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
بخش داوری::
ثبت نام و اشتراک::
سیاست های نشریه::
آمار و ارقام نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
تسهیلات پایگاه::
سامانه های پژوهشگاه::
تماس با ما::
::
فرمت مقالات نشریه

فرمت مقاله برای نگارندگان
لطفا قبل از ارسال مقاله، بخش
شیوه‌نامه نگارش مقالات
را مطالعه و مقاله خود را با فرمت جدید نشریه مطابقت دهید 

..
پایگاه ها و نمایه ها


AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
CC BY
تبعیت از قوانین COPE

 
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
..
:: تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‎بندی عوامل موثر بر تقویت زیر ساخت‎های صنعت سوخت‎رسانی و خدمات وابسته در بنادر (مورد مطالعه : بندر شهید بهشتی چابهار)
علی قره جه ، جعفر سیاره
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار ، ali.gharajeh@gmail.com
چکیده:   (75 مشاهده)
پیشینه و مبانی نظری پژوهش:  امروز بانکرینگ یا صنعت سوخت‏رسانی دریایی نقش بسیار ویژه‏ای در صنعت حمل و نقل دریایی ایفا می‏کند و این موضوع ظرفیت بسیار خوبی در اختیار دیگر فعالان اقتصادی جهت بهره‏گیری از فرصت ارائه خدمات جانبی مانند تامین آذوقه و آب آشامیدنی، خدمات پشتیبانی فنی، تامین روغن، تهیه قطعات یدکی و ... به‏کشتی‏های پهلو گرفته در بنادر قرار می‌دهد. بندر شهید بهشتی چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با توجه به موقعیت منحصر به‌ فرد جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و قرار گرفتن در مبدأ ورودی دریای عمان و اقیانوس هند، یکی از نقاط پرتردد کشتی‌های جهان است. این بندر به دلیل موقعیت استراتژیکی که در سطح جهانی دارد، می‌تواند از مزایای این صنعت بهرهمند گردد. اتخاذ استراتژیهای مناسب می‌تواند به تقویت زیرساختهای صنعت سوخترسانی و خدماترسانی به کشتیها و رونق گرفتن این صنعت در بندر شهید بهشتی کمک کند.
روش‌شناسی:  هدف این تحقیق، شناسایی، اولویتبندی عوامل موثر و ارائه استراتژیهای مناسب جهت کمک به تقویت زیرساختهای صنعت سوخترسانی در بندر شهید بهشتی است. به منظور شناسایی عوامل، ابتدا ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل موثر احتمالی استخراج گردیده است. با استفاده از ابزار پرسشنامه و توزیع در بین خبرگان امر و جمع‌آوری آنها، و با استفاده از تکنیک دلفی، مهمترین عوامل موثر غربالگری شده‌اند. نهایتا، برای تعیین اولویت و اهمیت عوامل موثر بر تقویت زیرساخت­ها در بندر چابهار  از تکنیک  AHP استفاده شده است. با به کارگیری روشهای منطقی و علمی اقدام به ارائه راهکارهای کارآمد جهت بهبود و تقویت زیرساخت صنعت سوخترسانی شده است. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیقاتی از نوع کاربردی و توسعهای میباشد.
یافته‌ها:  در این پژوهش، 44 عامل با استفاده از مطالعات محققان پیشین شناسایی شده است. این 44 عامل با استفاده از تکنیک دلفی طی سه مرحله به 17 عامل مهمتر کاهش یافت. بر اساس نتایج، عواملی مانند "پاسخگویی و کشش اسکلههای نفتی"، "وجود پالایشگاه نفتی"، "استفاده از زیرساختهای تجارت الکترونیک"، "پتانسیل بالا در جذب سرمایهگذاریهای خارجی"، "سرمایهگذاری محدود بخش خصوصی" و "عملکرد خوب بندر رقیب" در اولویت اول تا پنجم به عنوان موثرترین عوامل بر تقویت زیرساختهای صنعت سوخترسانی و خدمات وابسته در بندر چابهار قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری:  این پژوهش نشان داد که شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر تقویت زیرساخت‌های صنعت سوخت‌رسانی و خدمات وابسته در بندر شهید بهشتی چابهار می‌تواند به بهبود عملکرد و توسعه این بندر منجر شود. عوامل شناسایی‌شده هرکدام تأثیرات قابل توجهی بر توسعه زیرساخت‌های بندری دارند و در برنامه‌ریزی‌ها باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. توجه به این عوامل و می‌تواند به افزایش بهره‌وری، جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و تقویت موقعیت استراتژیک بندر شهید بهشتی چابهار در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود. با بهبود زیرساخت‌ها، بندر شهید بهشتی می‌تواند به یکی از بنادر پیشرو در صنعت سوخت‌رسانی و خدمات وابسته تبدیل شود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تجاری کشور ایفا کند.
واژه‌های کلیدی: صنعت سوخت‎رسانی، خدمات بنادر، بندر شهید بهشتی چابهار، تکنیک AHP
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دریانوردی و حمل ونقل دریایی
دریافت: 1404/5/7 | ویرایش نهایی: 1404/7/5 | پذیرش: 1404/6/15



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی Journal of Oceanography
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4718