این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار ، ali.gharajeh@gmail.com
چکیده: (76 مشاهده)
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: امروز بانکرینگ یا صنعت سوخترسانی دریایی نقش بسیار ویژهای در صنعت حمل و نقل دریایی ایفا میکندو این موضوع ظرفیت بسیار خوبی در اختیار دیگر فعالان اقتصادی جهت بهرهگیری از فرصت ارائه خدمات جانبی مانند تامین آذوقه و آب آشامیدنی، خدمات پشتیبانی فنی، تامین روغن، تهیه قطعات یدکی و ... بهکشتیهای پهلو گرفته در بنادر قرار میدهد. بندر شهید بهشتی چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با توجه به موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و ژئوپلیتیکی و قرار گرفتن در مبدأ ورودی دریای عمان و اقیانوس هند، یکی از نقاط پرتردد کشتیهای جهان است. این بندر به دلیل موقعیت استراتژیکی که در سطح جهانی دارد، میتواند از مزایای این صنعت بهرهمند گردد. اتخاذ استراتژیهای مناسب میتواند به تقویت زیرساختهای صنعت سوخترسانی و خدماترسانی به کشتیها و رونق گرفتن این صنعت در بندر شهید بهشتی کمک کند. روششناسی: هدف این تحقیق، شناسایی، اولویتبندی عوامل موثر و ارائه استراتژیهای مناسب جهت کمک به تقویت زیرساختهای صنعت سوخترسانی در بندر شهید بهشتی است. به منظور شناسایی عوامل، ابتدا ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل موثر احتمالی استخراج گردیده است. با استفاده از ابزار پرسشنامه و توزیع در بین خبرگان امر و جمعآوری آنها، و با استفاده از تکنیک دلفی، مهمترین عوامل موثر غربالگری شدهاند. نهایتا،برای تعیین اولویت و اهمیت عوامل موثر بر تقویت زیرساختها در بندر چابهار از تکنیک AHP استفاده شده است. با به کارگیری روشهای منطقی و علمی اقدام به ارائه راهکارهای کارآمد جهت بهبود و تقویت زیرساخت صنعت سوخترسانی شده است. این تحقیق از لحاظ هدف تحقیقاتی از نوع کاربردی و توسعهای میباشد. یافتهها: در این پژوهش، 44 عامل با استفاده از مطالعات محققان پیشین شناسایی شده است. این 44 عامل با استفاده از تکنیک دلفی طی سه مرحله به 17 عامل مهمتر کاهش یافت. بر اساس نتایج، عواملی مانند "پاسخگویی و کشش اسکلههای نفتی"، "وجود پالایشگاه نفتی"، "استفاده از زیرساختهای تجارت الکترونیک"، "پتانسیل بالا در جذب سرمایهگذاریهای خارجی"، "سرمایهگذاری محدود بخش خصوصی" و "عملکرد خوب بندر رقیب" در اولویت اول تا پنجم به عنوان موثرترین عوامل بر تقویت زیرساختهای صنعت سوخترسانی و خدمات وابسته در بندر چابهار قرار گرفتند. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر تقویت زیرساختهای صنعت سوخترسانی و خدمات وابسته در بندر شهید بهشتی چابهار میتواند به بهبود عملکرد و توسعه این بندر منجر شود. عوامل شناساییشده هرکدام تأثیرات قابل توجهی بر توسعه زیرساختهای بندری دارند و در برنامهریزیها باید به آنها توجه ویژهای شود. توجه به این عوامل و میتواند به افزایش بهرهوری، جذب سرمایهگذاریهای جدید و تقویت موقعیت استراتژیک بندر شهید بهشتی چابهار در سطح منطقهای و بینالمللی منجر شود. با بهبود زیرساختها، بندر شهید بهشتی میتواند به یکی از بنادر پیشرو در صنعت سوخترسانی و خدمات وابسته تبدیل شود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تجاری کشور ایفا کند.