[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی ::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
بخش داوری::
ثبت نام و اشتراک::
سیاست های نشریه::
آمار و ارقام نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
تسهیلات پایگاه::
سامانه های پژوهشگاه::
تماس با ما::
::
فرمت مقالات نشریه

فرمت مقاله برای نگارندگان
لطفا قبل از ارسال مقاله، بخش
شیوه‌نامه نگارش مقالات
را مطالعه و مقاله خود را با فرمت جدید نشریه مطابقت دهید 

..
پایگاه ها و نمایه ها


AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
CC BY
تبعیت از قوانین COPE

 
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
..
:: دوره 14، شماره 55 - ( 1402 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 33-18 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر حمایت دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تأسیسات پایانه‌های دریایی
کسری پورکرمانی
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ، pourkermani@kmsu.ac.ir
چکیده:   (607 مشاهده)
پیشینه و مبانی نظری پژوهش:  امروزه پیشرفت یک کشور از لحاظ زیرساختی، تأسیساتی، زیربنایی و نگهداری به سرمایه زیادی نیاز دارد که به تنهایی از توان بخش دولتی خارج است. همچنین بخش دولتی و خصوصی هر یک به تنهایی سرمایه فراوانی ندارند، بنابراین بهترین راه‌حل برای تأمین سرمایه و توان تخصصی بالا برای انجام پروژه‌های بزرگ و بلند مدت، مشارکت بخش دولتی با بخش خصوصی می‌باشد. در بنادر نیز فقدان دانش و مدیریت لازم برای ارائه راه‌حل‌های مؤثر و عملی برای سرمایه‌گذاری از دلایل عمده چالش‌های تأمین مالی زیرساخت‌ها در پایانه‌های دریایی است. ادعا می‌شود توسعه زیرساخت‌ها با مشارکت دولتی- خصوصی منجر به عملکرد بهتر در مقایسه با قراردادهای معمولی می‌شود، اما شواهد تجربی برای این ادعا ضعیف می‌باشد. این مقاله از داده‌های سرمایه‌گذاری بنادر خاورمیانه و آفریقا از سال 2004 تا 2022 استفاده کرده و تأثیر متغیرهای مختلف بر سهم مالکیت دولتی در پروژه زیرساخت پایانه‌ها را برآورد می‌کند.
روش‌شناسی:  این مطالعه، شامل 410 نمونه از سال 2004 تا 2022 می‌باشد. داده‌های جمع‌‌آوری‌‌شده بر اساس پروژه‌های منحصربفرد مشارکت دولتی- خصوصی در بندر طبقه‌بندی شده‌اند. به طور کلی ده عامل در دو گروه متغیرهای کیفیت نهادی و متغیرهای قرارداد عملیاتی معرفی شده است که فرض می‌شود با سهم مداخله دولت در پروژه‌های مشارکت دولتی- خصوصی در بندر ارتباط دارند. برای محاسبه اثر زمان و محیط سازمانی منحصر به فرد یک کشور، شش متغیر کنترلی در این مطالعه ارائه شده است: شاخص اثربخشی دولت، شاخص ثبات سیاسی، شاخص حاکمیت قانون، شاخص کیفیت نظارتی، شاخص آزادی اقتصادی و سال بسته‌شدن قرارداد. از آنجایی که یافتن قرارداد عملیاتی مهم و عوامل کیفیت نهادی که بر سهم مالکیت دولتی در مشارکت دولتی- خصوصی در بندر تأثیر می‌گذارند، ماهیت اکتشافی دارد، بنابراین از رگرسیون استفاده می‌شود و از آنجایی که سهم مالکیت دولتی در مشارکت دولتی- خصوصی در بندر یک متغیر وابسته پیوسته است و میزان تغییرات متغیر وابسته در این مطالعه از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین به عنوان یک گزینه مناسب، از رگرسیون خطی چندگانه استفاده می‌شود
یافته‌ها:  این مطالعه سعی بر بررسی تأثیر عوامل قرارداد عملیاتی و کیفیت نهادی بر سهم مالکیت دولتی در یک مشارکت دولتی- خصوصی در بندر در کشورهای در حال توسعه دارد. این مدل تجربی شامل ده متغیر مستقل، چهار متغیر قرارداد عملیاتی، شش متغیر کیفیت نهادی و دو متغیر کنترل می‌باشد. برای سنجش پنج فرضیه ارائه شده، چهار مدل رگرسیون خطی چندگانه ایجاد و نتایج آن‌ها ارائه شده است. با توجه به نتایج، هر چهار مدل ارائه شده بسیار مهم هستند و می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد بررسی اعتبار مدل ارائه دهند
نتیجه‌گیری:  یافته‌ها نشان می‌دهد که افزایش میزان سرمایه‌گذاری دولتی- خصوصی، نسبت تاریخی بالاتر مالکیت دولتی، وجود انواع مختلف سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصی، همگی مستقیماً با سهم بالاتری از مالکیت دولتی در پروژه‌های دولتی- خصوصی بندر در ارتباط هستند. سایر یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که حضور مناقصه‌ها، سرمایه‌گذاران خصوصی داخلی، و ادغام عمودی و افقی با سهم مالکیت دولتی همبستگی منفی دارند. بانک‌ها که از دیگر سرمایه‌گذاران خصوصی هستند، اپراتورهای پایانه‌ها و مقامات دولتی می‌توانند از نتایج این مطالعه بهره‌مند شوند. سرمایه‌گذاران می‌توانند هنگام تصمیم‌گیری در مورد ارزیابی پروژه از آن به عنوان یک چارچوب ارزیابی استفاده کنند و دولت می‌تواند در زمان تصمیم‌گیری در مورد زمان قبول مسئولیت پروژه‌های مشارکت دولتی- خصوصی بندر از آن بهره‌مند شود.
واژه‌های کلیدی: سرمایه‌گذاری، مشارکت، پایانه دریایی، مالکیت دولتی
متن کامل [PDF 1587 kb]   (220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقتصاد و مدیریت بازرگانی دریا
دریافت: 1402/1/29 | ویرایش نهایی: 1402/12/11 | پذیرش: 1402/9/29 | انتشار الکترونیک: 1402/11/4



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourkermani K. Factors affecting government support and private sector investments in marine terminal facilities. Journal of Oceanography 2023; 14 (55) :18-33
URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1754-fa.html

پورکرمانی کسری. عوامل مؤثر بر حمایت دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تأسیسات پایانه‌های دریایی. اقیانوس شناسی. 1402; 14 (55) :18-33

URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1754-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 55 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی Journal of Oceanography
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657