این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوادریا ، kharestani_n@mut.ac.ir
چکیده: (2740 مشاهده)
پیشینه و اهداف:دریفترلاگرانژی SVP ،که به همت نیلر ساخته شد، به علت وجود حفره در دراگو آن از خصوصیت خوب دنبالکنندگی جریان بدون لغزش در شرایط مختلف جوی برخوردار است. فاکتور مهم در طراحی دریفترها ضریب پسای سطح دراگو میباشد. یک دریفتر خوب بایستی ضریب پسای سطح آن در حدود 40 برابر مجموع ضریب پسای سطح شناور سطحی و قلاب باشد و همچنین میزان گشتاور وارد بر قلاب نیز باید کم باشد تا لغزش سطح شناوری در امواج و بادهای شدید به حداقل برسد. روشها:در این پژوهش با استفاده از مدل انسیس فلوئنت دراگو دریفتر SVPدر محیط سه بعدی با استفاده از تئوری جریان مغشوش تحلیل شده است.
یافتهها: با مقایسه کانتورهای سرعت و فشار و بردار سرعت در حول حفرههای دراگو مشخص گردید که وجود حفرهها بر روی دراگو باعث توزیع بهتر نیروهای هیدرودینامیکی حول دراگو می شود و در نتیجه عامل برتری دریفتر SVPنسبت به دیگر دریفترهای لاگرانژی در شرایط متفاوت جوی میباشند. نتیجهگیری:نتایج نشان میدهد وجود حفره داخلی دراگو سبب افزایش نیروی لزجت و وجود حفره جانبی دراگو سبب افزایش نیروی فشاری میشود. بهترین آرایش حفرهها روی دراگو نیز به صورت آرایش یکی در میان آنها میباشد
Peimani M, Kharestani N, Khalilabadi M R. Simulation of the effect of the holey-sock drogue on the drifter performance. Journal of Oceanography 2022; 13 (50) :107-116 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1668-fa.html
پیمانی میلاد، خارستانی نادر، خلیل آبادی محمدرضا. شبیه سازی تاثیر حفره های دراگو در عملکرد دریفتر. اقیانوس شناسی. 1401; 13 (50) :107-116