شبیه سازی تاثیر حفره های دراگو در عملکرد دریفتر
|
میلاد پیمانی، نادر خارستانی، محمدرضا خلیل آبادی |
دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوادریا ، kharestani_n@mut.ac.ir |
|
چکیده: (1725 مشاهده) |
پیشینه و اهداف: دریفتر لاگرانژی SVP ،که به همت نیلر ساخته شد، به علت وجود حفره در دراگو آن از خصوصیت خوب دنبالکنندگی جریان بدون لغزش در شرایط مختلف جوی برخوردار است. فاکتور مهم در طراحی دریفترها ضریب پسای سطح دراگو میباشد. یک دریفتر خوب بایستی ضریب پسای سطح آن در حدود 40 برابر مجموع ضریب پسای سطح شناور سطحی و قلاب باشد و همچنین میزان گشتاور وارد بر قلاب نیز باید کم باشد تا لغزش سطح شناوری در امواج و بادهای شدید به حداقل برسد.
روشها: در این پژوهش با استفاده از مدل انسیس فلوئنت دراگو دریفتر SVP در محیط سه بعدی با استفاده از تئوری جریان مغشوش تحلیل شده است.
یافتهها: با مقایسه کانتورهای سرعت و فشار و بردار سرعت در حول حفرههای دراگو مشخص گردید که وجود حفرهها بر روی دراگو باعث توزیع بهتر نیروهای هیدرودینامیکی حول دراگو می شود و در نتیجه عامل برتری دریفتر SVP نسبت به دیگر دریفترهای لاگرانژی در شرایط متفاوت جوی میباشند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد وجود حفره داخلی دراگو سبب افزایش نیروی لزجت و وجود حفره جانبی دراگو سبب افزایش نیروی فشاری میشود. بهترین آرایش حفرهها روی دراگو نیز به صورت آرایش یکی در میان آنها میباشد
|
|
واژههای کلیدی: دریفتر لاگرانژی، ضریب پسا، دریفتر svp، نیروهای هیدرودینامیکی، دراگو حفرهدار |
|
متن کامل [PDF 1073 kb]
(379 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
اقیانوس شناسی فیزیکی (فیزیک دریا) دریافت: 1400/3/4 | ویرایش نهایی: 1402/1/28 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15
|
|
|
|