[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی ::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
بخش داوری::
ثبت نام و اشتراک::
سیاست های نشریه::
آمار و ارقام نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
تسهیلات پایگاه::
سامانه های پژوهشگاه::
تماس با ما::
::
فرمت مقالات نشریه

فرمت مقاله برای نگارندگان
لطفا قبل از ارسال مقاله، بخش
شیوه‌نامه نگارش مقالات
را مطالعه و مقاله خود را با فرمت جدید نشریه مطابقت دهید 

..
پایگاه ها و نمایه ها


AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
CC BY
تبعیت از قوانین COPE

 
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
..
:: دوره 9، شماره 33 - ( 1397 ) ::
جلد 9 شماره 33 صفحات 50-41 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیلی بر عوامل موثر بر رسوب کانتینر در بنادر ایران با مدل تصمیم گیری سلسله مراتبی در محیط فازی (مورد کاوی: بندر شهید رجایی – بندر عباس)
منصور کیانی مقدم ، علیرضا کاظمی آسیابر
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار ، m.kiani@cmu.ac.ir
چکیده:   (7293 مشاهده)
هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر کاهش رسوب کالا و کانتینر در بنادر ایران به طور عام و به طور خاص و به عنوان مورد مطالعه در بندر شهید رجایی است. برای جمع­ آوری داده­ها از روش پیمایشی، پرسش نامه تخصصی، مطالعه میدانی، نظر متخصصین و خبرگان استفاده شد و در ادامه تحلیل­ یافته­ ها با استفاده از روش تصمیم­ گیری سلسله مراتبی فازی انجام گرفت. نتایج نشان داد که سه فاکتور عملکرد گمرک، نقش صاحبان کالا در ترخیص کالای خود و سیستم حمل و نقل کشور به ترتیب با وزن نسبی 44، 39 و 17 درصد بیشترین نقش را در رسوب کالا و کانتینر در بندر مورد مطالعه دارند. همچنین سه راهبرد اعمال جریمه ­های سنگین در صورت عدم خروج کالا از بنادر توسط صاحبان کالا، تمرکز زدایی و کاهش حجم کالاهای وارده به بندر و توسعه گمرکات کشور، به ترتیب با اهمیت نسبی 38، 33 و 29 درصد بودند. کـاهش مدت زمـان رسوب و یا مـاندگاری کانتینرها در بنادر از شـاخصه­ های بهره­ وری لحاظ می­ شود. مدیران بنادر بایستی در تصمیم­ گیری خود برای این شاخصه مهم اهمیت ویژه ­ای قایل شوند.
واژه‌های کلیدی: بندر، رسوب کالا، زمان ترخیص کالا، کانتینر.
متن کامل [PDF 348 kb]   (1596 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی
دریافت: 1396/10/17 | پذیرش: 1397/3/19 | انتشار الکترونیک: 1397/5/7
فهرست منابع
1. آزرمی، م.، 1376. بررسی نحوه بهینه‌سازی تعرفه انبارداری در بنادر جنوب کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. صفحات 145-66.#
2. سرایی، ع.، 1374. تحلیل آماری علل رسوب کالا در بنادر تجاری جنوب کشور و پیش‌بینی روند آن، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صنعتی امیر کبیر. تهران. صفحات 64-24.#
3. اشکریز، م.، 1389. دانش مدیریت ترمینال کانتینری، جلد اول. چاپ اول، انتشارات سازمان بنادر و دریانوردی. تهران. صفحات 257-213.#
4. حق شناس، ه.؛ شریعت، ج.، 1376. بررسی چگونگی کاهش متوسط سرویس تایم در بندر نوشهر. طرح پژوهشی. اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران. صفحات 25-1.#
5. تشنه لب، م.؛ صفرپور، ن.؛ افیونی، د.، 1385. سیستم های فازی و کنترل فازی. ترجمه. انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. صفحات 232-211.#
6. رسولی، الف.؛ بهرامی نیا، غ.، 1388. بررسی علل رسوب کانتینر در اسکله شهید رجایی و ارائه راهکارها جهت حل مشکلات. یازدهمین همایش صنایع دریایی. آبان ماه. جزیره کیش. صفحات 5-1.#
7. سالنامه آماری گزارش خلاصه عملکرد به تفکیک بنادر.، 1389. انتشارات سازمان بنادر و دریانوردی. تهران. صفحات 15-1.#
8. سالنامه آماری عملیات تخلیه و بارگیری بنادر.، 1388. اداره کل آمار و فناوری اطلاعات اداره آمار و انفورماتیک. انتشارات سازمان بنادر و دریانوردی. صفحات 35-1.#
9. سیاره، ج.؛ الهیاری، الف.، 1396. شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استقرار بنادر خشک در ایران با استفاده از روشAH. نشریه علمی و پژوهشی اقیانوس شناسی، سال هشتم، شماره 30، صفحات 36-29.#
10. شمالی پور، ب.؛ سعیدی، ن.؛ کعبی، ع.؛ حلافی، ح.؛ رشنودی، الف.، 1393. تخمین ترافیک باری بیست ساله آینده شیوه‌های حمل و نقل دریایی، جاده‌ای و ریلی بندر امام خمینی (ره) با استفاده از مدل سری‌های زمانی. نشریه علمی و پژوهشی اقیانوس شناسی، سال پنجم، شماره 17، صفحات 155-145.#
11. شهشهانی، م.، 1361. کندی عملیات ترخیص چه تاثیری بر تراکم کالاها در انبار دارد؟. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. صفحات 44- 87.#
12. قدسی پور، ح.، 1388. مباحثی در تصمیم گیری چند معیاره – فرایند تحلیل سلسله مراتبی، چاپ هفتم. انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر. تهران. صفحات 32-1.#
13. کاظمی آسیابر، ع.؛ سعیدی، ن.؛ نورامین، س.،1390. بررسی آماری عوامل موثر بر ترخیص کانتینر در بنادر ایران. نشریه علمی و پژوهشی اقیانوس‌شناسی، سال دوم، شماره 8، صفحات 68-61.#
14. کیانی مقدم، م.، 1393. ارزیابی اقتصادی سامانه های عملیاتی محوطهای پایانه های کانتینری. نشریه علمی و پژوهشی اقیانوس-شناسی، سال پنجم، شماره 20، صفحات 120-107.#
15. واعظی، م.، 1379. بررسی روش های کاهش هزینه‌ها در مبادی ورودی (با تاکید بر بنادر). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا. تهران. صفحات 45-21.#
16. Ing Hsu, C.; Hung, H.; Wang, W., 2009. Applying RFID to reduce delay in import cargo customs Clearance Process. Journal of Computers & Industrial Engineering, 57: 506-519.#
17. Kahraman, C.; Cebeci, U.; Ruan, U., 2004. Multi-attribute comparison of catering service companies using Fuzzy AHP: The Case of Turkey. International Journal of Production Economics, 87: 171-184.#
18. Kiani Moghadam, M.; Noori, R., 2011. Cost function modelling for semi-automated SC, RTG and automated and semi-automated RMG container yard operating systems. International Journal of Business Development Studies, 1: 85-122.#
19. Lirn, T.; Thanapoulou, H.; Beynon, M.; Beresford, A., 2004. An application of AHP on transhipment port selection: A Global Perspective, Maritime Economics & Logistics, 6: 70-91.#
20. Mark, S., 2003. U.S. container terminal throughput density. Technical Report. Corporation of JWD Group. California. USA. 114P.#
21. Nicoll, J., 2007. Innovative approaches to port challenges -Dwell time and transit time management. Proceedings of International Conference of Norfolk Virginia, 4th October, USA, 322-324.#
22. Rugaihuruza, J., 2007. Infrastructure - operational efficiency and port productivity management in Pmaesa region. Proceedings of the African Ports-Maritime Conference, 10th – 14th December, Tanzania, 312P.#
23. Zadeh, L., 1965. Fuzzy sets, information control, 8: 338-353.#



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansoor K M, Kazemi Asiabar A. An Analysis for Container Dwell Times in Iranian Ports Using Fuzzy AHP Techniques. Journal of Oceanography 2018; 9 (33) :41-50
URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1262-fa.html

کیانی مقدم منصور، کاظمی آسیابر علیرضا. تحلیلی بر عوامل موثر بر رسوب کانتینر در بنادر ایران با مدل تصمیم گیری سلسله مراتبی در محیط فازی (مورد کاوی: بندر شهید رجایی – بندر عباس). اقیانوس شناسی. 1397; 9 (33) :41-50

URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1262-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 33 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی Journal of Oceanography
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657