[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Indexing by

AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

..
Related Links

AWT IMAGE
AWT IMAGE

..
QR Code

Orcid ID
..
:: Volume 9, Issue 33 (2018) ::
2018, 9(33): 41-50 Back to browse issues page
An Analysis for Container Dwell Times in Iranian Ports Using Fuzzy AHP Techniques
Kiani Moghadam Mansoor , Alireza Kazemi Asiabar
, m.kiani@cmu.ac.ir
Abstract:   (7290 Views)
Container dwell time is one of the main factors for evaluating performance of the seaports. The time a container spends in a port, prior to clearance is a real cost scenario that will affect the port performance and throughput at all parts of the port. The aim of this research is to provide an analytical tool to select the best strategy to reduce the container dwell time at ports. For collecting data, historical studies, together with a technical questionare, field studies and expedrts opinions were collected. Hence. Three main strategies have been developed and the Fuzzy Analytic Hierarchy Process was used to compare and analyse these strategies.The numbers used in the fuzzy matrices for evaluating the factors have been obtained from customers and experts in the maritime transport industry of Iran. Investigations showed that three factors including Operation of Costume, Role of Cargo Owners in Clearance of Goods, and Transport Systems with sequence of relative weights of 0.44, 0.39 and 0.17 had the most effective impact on container dwell time in Iranian ports. The study evidenced that the three main strategies including Penalty for Cargo Owners, Decentralization of Ports and Development of Customs with sequential relative weights of 0.38, 0.33 and 0.29, which had been obtained according to the viewpoint of experts, were the most important factors, respectively in this process. Reduction of container dwell time is considered as productivity criteria in ports. Therefore, port managers should pay special attention to include this criterion in their decision making. 
Keywords: Port, Dwell Time, Cargo Clearance, Container
Full-Text [PDF 99 kb]   (1594 Downloads)    
Type of Study: Research/ Original/ Regular Article | Subject: Coastal Engineering, Ports and Marine strucrures
Received: 2018/01/7 | Accepted: 2018/06/9 | ePublished: 2018/07/29
References
1. آزرمی، م.، 1376. بررسی نحوه بهینه‌سازی تعرفه انبارداری در بنادر جنوب کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. صفحات 145-66.#
2. سرایی، ع.، 1374. تحلیل آماری علل رسوب کالا در بنادر تجاری جنوب کشور و پیش‌بینی روند آن، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صنعتی امیر کبیر. تهران. صفحات 64-24.#
3. اشکریز، م.، 1389. دانش مدیریت ترمینال کانتینری، جلد اول. چاپ اول، انتشارات سازمان بنادر و دریانوردی. تهران. صفحات 257-213.#
4. حق شناس، ه.؛ شریعت، ج.، 1376. بررسی چگونگی کاهش متوسط سرویس تایم در بندر نوشهر. طرح پژوهشی. اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران. صفحات 25-1.#
5. تشنه لب، م.؛ صفرپور، ن.؛ افیونی، د.، 1385. سیستم های فازی و کنترل فازی. ترجمه. انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. صفحات 232-211.#
6. رسولی، الف.؛ بهرامی نیا، غ.، 1388. بررسی علل رسوب کانتینر در اسکله شهید رجایی و ارائه راهکارها جهت حل مشکلات. یازدهمین همایش صنایع دریایی. آبان ماه. جزیره کیش. صفحات 5-1.#
7. سالنامه آماری گزارش خلاصه عملکرد به تفکیک بنادر.، 1389. انتشارات سازمان بنادر و دریانوردی. تهران. صفحات 15-1.#
8. سالنامه آماری عملیات تخلیه و بارگیری بنادر.، 1388. اداره کل آمار و فناوری اطلاعات اداره آمار و انفورماتیک. انتشارات سازمان بنادر و دریانوردی. صفحات 35-1.#
9. سیاره، ج.؛ الهیاری، الف.، 1396. شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استقرار بنادر خشک در ایران با استفاده از روشAH. نشریه علمی و پژوهشی اقیانوس شناسی، سال هشتم، شماره 30، صفحات 36-29.#
10. شمالی پور، ب.؛ سعیدی، ن.؛ کعبی، ع.؛ حلافی، ح.؛ رشنودی، الف.، 1393. تخمین ترافیک باری بیست ساله آینده شیوه‌های حمل و نقل دریایی، جاده‌ای و ریلی بندر امام خمینی (ره) با استفاده از مدل سری‌های زمانی. نشریه علمی و پژوهشی اقیانوس شناسی، سال پنجم، شماره 17، صفحات 155-145.#
11. شهشهانی، م.، 1361. کندی عملیات ترخیص چه تاثیری بر تراکم کالاها در انبار دارد؟. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. صفحات 44- 87.#
12. قدسی پور، ح.، 1388. مباحثی در تصمیم گیری چند معیاره – فرایند تحلیل سلسله مراتبی، چاپ هفتم. انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر. تهران. صفحات 32-1.#
13. کاظمی آسیابر، ع.؛ سعیدی، ن.؛ نورامین، س.،1390. بررسی آماری عوامل موثر بر ترخیص کانتینر در بنادر ایران. نشریه علمی و پژوهشی اقیانوس‌شناسی، سال دوم، شماره 8، صفحات 68-61.#
14. کیانی مقدم، م.، 1393. ارزیابی اقتصادی سامانه های عملیاتی محوطهای پایانه های کانتینری. نشریه علمی و پژوهشی اقیانوس-شناسی، سال پنجم، شماره 20، صفحات 120-107.#
15. واعظی، م.، 1379. بررسی روش های کاهش هزینه‌ها در مبادی ورودی (با تاکید بر بنادر). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا. تهران. صفحات 45-21.#
16. Ing Hsu, C.; Hung, H.; Wang, W., 2009. Applying RFID to reduce delay in import cargo customs Clearance Process. Journal of Computers & Industrial Engineering, 57: 506-519.#
17. Kahraman, C.; Cebeci, U.; Ruan, U., 2004. Multi-attribute comparison of catering service companies using Fuzzy AHP: The Case of Turkey. International Journal of Production Economics, 87: 171-184.#
18. Kiani Moghadam, M.; Noori, R., 2011. Cost function modelling for semi-automated SC, RTG and automated and semi-automated RMG container yard operating systems. International Journal of Business Development Studies, 1: 85-122.#
19. Lirn, T.; Thanapoulou, H.; Beynon, M.; Beresford, A., 2004. An application of AHP on transhipment port selection: A Global Perspective, Maritime Economics & Logistics, 6: 70-91.#
20. Mark, S., 2003. U.S. container terminal throughput density. Technical Report. Corporation of JWD Group. California. USA. 114P.#
21. Nicoll, J., 2007. Innovative approaches to port challenges -Dwell time and transit time management. Proceedings of International Conference of Norfolk Virginia, 4th October, USA, 322-324.#
22. Rugaihuruza, J., 2007. Infrastructure - operational efficiency and port productivity management in Pmaesa region. Proceedings of the African Ports-Maritime Conference, 10th – 14th December, Tanzania, 312P.#
23. Zadeh, L., 1965. Fuzzy sets, information control, 8: 338-353.#



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansoor K M, Kazemi Asiabar A. An Analysis for Container Dwell Times in Iranian Ports Using Fuzzy AHP Techniques. Journal of Oceanography 2018; 9 (33) :41-50
URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1262-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 9, Issue 33 (2018) Back to browse issues page
نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی Journal of Oceanography
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657