این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ، pourkermani@kmsu.ac.ir
چکیده: (761 مشاهده)
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: امروزه پیشرفت یک کشور از لحاظ زیرساختی، تأسیساتی، زیربنایی و نگهداری به سرمایه زیادی نیاز دارد که به تنهایی از توان بخش دولتی خارج است. همچنین بخش دولتی و خصوصی هر یک به تنهایی سرمایه فراوانی ندارند، بنابراین بهترین راهحل برای تأمین سرمایه و توان تخصصی بالا برای انجام پروژههای بزرگ و بلند مدت، مشارکت بخش دولتی با بخش خصوصی میباشد. در بنادر نیز فقدان دانش و مدیریت لازم برای ارائه راهحلهای مؤثر و عملی برای سرمایهگذاری از دلایل عمده چالشهای تأمین مالی زیرساختها در پایانههای دریایی است. ادعا میشود توسعه زیرساختها با مشارکت دولتی-خصوصی منجر به عملکرد بهتر در مقایسه با قراردادهای معمولی میشود، اما شواهد تجربی برای این ادعا ضعیف میباشد. این مقاله از دادههای سرمایهگذاری بنادر خاورمیانه و آفریقا از سال 2004 تا 2022 استفاده کرده و تأثیر متغیرهای مختلف بر سهم مالکیت دولتی در پروژه زیرساخت پایانهها را برآورد میکند. روششناسی: این مطالعه، شامل 410 نمونه از سال 2004 تا 2022 میباشد. دادههای جمعآوریشده بر اساس پروژههای منحصربفرد مشارکت دولتی- خصوصی در بندر طبقهبندی شدهاند. به طور کلی ده عامل در دو گروه متغیرهای کیفیت نهادی و متغیرهای قرارداد عملیاتی معرفی شده است که فرض میشود با سهم مداخله دولت در پروژههای مشارکت دولتی- خصوصی در بندر ارتباط دارند. برای محاسبه اثر زمان و محیط سازمانی منحصر به فرد یک کشور، شش متغیر کنترلی در این مطالعه ارائه شده است: شاخص اثربخشی دولت، شاخص ثبات سیاسی، شاخص حاکمیت قانون، شاخص کیفیت نظارتی، شاخص آزادی اقتصادی و سال بستهشدن قرارداد.از آنجایی که یافتن قرارداد عملیاتی مهم و عوامل کیفیت نهادی که بر سهم مالکیت دولتی در مشارکت دولتی- خصوصی در بندر تأثیر میگذارند، ماهیت اکتشافی دارد، بنابراین از رگرسیون استفاده میشود و از آنجایی که سهم مالکیت دولتی در مشارکت دولتی- خصوصی در بندر یک متغیر وابسته پیوسته است و میزان تغییرات متغیر وابسته در این مطالعه از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین به عنوان یک گزینه مناسب، از رگرسیون خطی چندگانه استفاده میشود یافتهها: این مطالعه سعی بر بررسی تأثیر عوامل قرارداد عملیاتی و کیفیت نهادی بر سهم مالکیت دولتی در یک مشارکت دولتی- خصوصی در بندر در کشورهای در حال توسعه دارد. این مدل تجربی شامل ده متغیر مستقل، چهار متغیر قرارداد عملیاتی، شش متغیر کیفیت نهادی و دو متغیر کنترل میباشد. برای سنجش پنج فرضیه ارائه شده، چهار مدل رگرسیون خطی چندگانه ایجاد و نتایج آنها ارائه شده است. با توجه به نتایج، هر چهار مدل ارائه شده بسیار مهم هستند و میتوانند اطلاعات بیشتری در مورد بررسی اعتبار مدل ارائه دهند نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که افزایش میزان سرمایهگذاری دولتی- خصوصی، نسبت تاریخی بالاتر مالکیت دولتی، وجود انواع مختلف سرمایهگذاران خارجی و خصوصی، همگی مستقیماً با سهم بالاتری از مالکیت دولتی در پروژههای دولتی- خصوصی بندر در ارتباط هستند. سایر یافتههای این مطالعه نشان میدهد که حضور مناقصهها، سرمایهگذاران خصوصی داخلی، و ادغام عمودی و افقی با سهم مالکیت دولتی همبستگی منفی دارند. بانکها که از دیگر سرمایهگذاران خصوصی هستند، اپراتورهای پایانهها و مقامات دولتی میتوانند از نتایج این مطالعه بهرهمند شوند. سرمایهگذاران میتوانند هنگام تصمیمگیری در مورد ارزیابی پروژه از آن به عنوان یک چارچوب ارزیابی استفاده کنند و دولت میتواند در زمان تصمیمگیری در مورد زمان قبول مسئولیت پروژههای مشارکت دولتی- خصوصی بندر از آن بهرهمند شود.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: اقتصاد و مدیریت بازرگانی دریا دریافت: 1402/1/29 | ویرایش نهایی: 1402/12/11 | پذیرش: 1402/9/29 | انتشار الکترونیک: 1402/11/4
Pourkermani K. Factors affecting government support and private sector investments in marine terminal facilities. Journal of Oceanography 2023; 14 (55) :18-33 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1754-fa.html
پورکرمانی کسری. عوامل مؤثر بر حمایت دولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی در تأسیسات پایانههای دریایی. اقیانوس شناسی. 1402; 14 (55) :18-33