این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: هنگامی که نوزاد انسان متولد میشود، تقریباً 70 درصد بدن آن از آب تشکیل شده است و تقریباً همین نسبت از کره زمین را نیز آب پوشانده است. سیاره زمین و بدن انسان تحت سیطره جهان مایع هستند و هرکسی که به طور گسترده با دریا خو گرفته باشد؛ کشش غریزی به سمت دریاها و اقیانوسها را درک میکند. اما مهمترین بستر در جوامع برای ایجاد کشش غریزی ملتها به سمت دریاها، نظام آموزشی آن جامعه می باشد. روششناسی: این پژوهش با هدف بررسی نقش دانشگاهها در اجرای موفق توسعه پایداردریامحور که با محوریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشد؛ انجام گرفته است. با بررسی مطالعات انجام شده در خصوص آموزش و علوم دریایی به بررسی تحلیلی نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه پایدار دریا محور کشور پرداخته شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که وزارت علوم در قالب الگویی پیوسته و وابسته بهم میتواند زمینه دسترسی به اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی توسعه پایدار دریامحور را در کشور فراهم نماید. نتیجهگیری: الگوی نقش وزارت علوم در توسعه پایدار دریامحور کشور شامل ایجاد و توسعه دانشگاههای دریایی کشور، رشتههای بین رشته ای و فرارشته در حوزه دریا، دیپلماسی علوم و فناوری دریایی، تولیدات علمی دریایی، توسعه پژوهشکده های دریایی و سرمایهگذاری در زیست بوم دانایی و توانایی دریایی می باشد.
ALIPOUR A. role of the Ministry of Science, Research and Technology in sustainable sea-oriented development. Journal of Oceanography 2024; 15 (57) :31-38 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1785-fa.html
عالی پور علیرضا. نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه پایدار دریامحور. اقیانوس شناسی. 1403; 15 (57) :31-38