این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
- موسسه اموزش عالی غیر دولتی ادیب مازندران ، ma.hafez@yahoo.com
چکیده: (706 مشاهده)
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: هدف از این پژوهش طراحی و آزمون مدل بازاریابی خدمات بندری با تکیه بر روش داده بنیاد میباشد. روششناسی: روش پژوهش آمیخته اکتشافی و جامعه آماری این پژوهش شامل دو بخش که در بخش کیفی 20 نفر از خبرگان و مدیران و کارشناسان در بندر امیرآباد و در بخش کمی تعداد 110 نفر مشتمل بر صاحبان کالا و خدمات و سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بودند. ابزار گردآوری داده پرسشنامهی محقق ساخته که بر اساس مبانی نظری و مصاحبه های انجام شده به تعداد 88 گویه تدوین گردید. یافتهها: از نتایج پژوهش درزمینه خدمات بندری 22 مؤلفه به دست آمد. در این مدل، مقوله اصلی و محوری خلق ارزش برای مشتری در ارائه خدمات به مشتریان در بندرمی باشد. قیمت، توزیع، تبلیغات و کارکنان عوامل علّی و مشتری مداری، فرایندها، مدیریت اطلاعات، مشتریان و الکترونیکی کردن خدمات، عوامل زمینهای و امکانات فیزیکی، برند و برندسازی و ارتباطات، عوامل مداخله گر هستند. بهبود ساختارهای مدیریتی، بهبود راهبردهای بازاریابی، بازارگرایی، مدیریت منابع انسانی و بهبود شیوه خدمت رسانی، راهبردهای مدل و درنهایت، حضور بیشتر و تثبیت شده تر در بازار، بهبود ساختار و تحقق بازاریابی درونی، پیامدهای مدل میباشند. تحلیل مسیرهای انجام شده نشان داد با سطح اطمینان ۹۵ درصد عوامل علّی به مقوله اصلی خلق ارزش برای مشتری به میزان 66/0 و خلق ارزش برای مشتری به راهبردها به میزان 28/0 و عوامل مداخلهگر به راهبردها به میزان 44/0 و عوامل زمینهای به راهبردها به میزان 31/0 و در نهایت راهبردها به پیامدها به میزان 71/0 تأثیر دارد. بیشترین تأثیر در زمینه مسیر راهبردها مربوطه به به پیامدها به میزان 71/0 تخمین زده شد. نتیجهگیری: و این بدان معناست که اگر راهبردهای توصیه شده و استخراج شده به خوبی در بندر امیرآباد پیاده سازی شوند بهبود عملکرد در زمینه خدمات بندری را به دنبال خواهند داشت.
moallemi M, hafezian M, zamanian A. Designing a marketing model for port services based on the Foundation's data method in the special economic zone of Amirabad port. Journal of Oceanography 2024; 14 (56) :16-30 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1778-fa.html
معلمی مصطفی، حافظیان مریم، زمانیان علیرضا. طراحی مدل بازاریابی خدمات بندری با تکیه بر روش داده بنیاد در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد. اقیانوس شناسی. 1402; 14 (56) :16-30