این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران. ، Aminkuhbor@yahoo.com
چکیده: (2760 مشاهده)
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: با توجه به عدم اطمینان موجود در قیمتهای سوخت، شرکتهای کشتیرانی مانند سایر شرکتهای حمل و نقل معمولا به دنبال مدیریت ریسک تامین سوخت هستند. در این راستا، مقاله حاضر به دنبال محاسبه نسبت بهینه هجینگ جهت تدوین سبد کمترین ریسک تامین سوخت کشتی است. روششناسی: بهمنظور مدلسازی نوسانپذیری بازدهی متغیر سوخت کشتی، از الگوی VAR-CCC استفاده شده است. بعد از تخمین مدل از روی ضرایب میتوان ساختار همبستگی و واریانس قیمت را تحلیل کرد. این اثرات سرریز در محاسبه ریسک سبدهای سوختی شامل نفت خام بازار آتی و سوخت کشتی نقدی دارای اهمیت بسیاری هستند. سپس بهینهسازی ریسک- بازده با استفاده از تکنیک ضریب لاگرانژ مورد استفاده قرار گرفت. دادههای پایانی قیمت سوختها بهصورت روزانه و در بازه ده ساله از 2010 الی 2019 ، از سایت بلومبرگ تهیه شده است. یافتهها: نتایج تخمین نشان داد که اغلب ضرایب در سطح 5 درصد معنیدار شده و از این حیث مطابق با نتایج حاصل از پژوهشهای قبلی بوده است. نتیجهگیری: نسبت بهینه هجینگ محاسباتی در شرایط قیمتی موجود، 34% بهدست آمد؛ به این معنا که صاحبان شرکتهای کشتیرانی بهمنظور کاهش ریسک تامین سوخت خود میتوانند 34 درصد سوخت سال آینده خود را با خرید نفت خام بازار آتی به حداقل برسانند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: اقتصاد و مدیریت بازرگانی دریا دریافت: 1399/12/6 | ویرایش نهایی: 1401/12/6 | پذیرش: 1400/11/17 | انتشار الکترونیک: 1401/7/15
Kouhbor M A, Yousefi H. Analyzing Inter-Volatility Structure to Determine Optimum Hedging Ratio for the Ship Fuel. Journal of Oceanography 2022; 13 (51) :37-46 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1640-fa.html
کوه بر محمدامین، یوسفی همایون. تحلیل ساختار نوسان پذیری به منظور تحلیل نسبت بهینه هجینگ در تامین سوخت کشتی. اقیانوس شناسی. 1401; 13 (51) :37-46