شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر افزایش عملکرد در حمل و نقل دریایی با رویکرد تصمیم گیری چند شاخه مبتنی بر تئوری مطلوبیت
|
کسری پورکرمانی |
استادیار، گروه حمل و نقل دریایی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران ، pourkermani@kmsu.ac.ir |
|
چکیده: (2363 مشاهده) |
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: حمل و نقل از موارد لازم برای توسعه اقتصادی هر کشور به حساب میآید و در بین شیوههای مختلف حمل و نقل مثل حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی، حمل و نقل دریایی به جهت صرفهجوییهایی که در هزینهها میکند و همچنین از این جهت که وضع تحریم و ایجاد محدودیت علیه خطوط کشتیرانی مبنایی در حقوق بینالملل ندارد، عمده حمل و نقل جهان را شامل میشود.
روششناسی: به همین منظور در این تحقیق فاکتورهای ارزش آفرین در پیشرفت صنعت حمل و نقل دریایی از طریق روشهای تحقیق در عملیات شناسایی میگردد. در تحقیق حاضر برای شناسایی نقشی که عوامل متفاوت در ارزش ایجاد شده نهایی ایجاد میکنند از معیارهای خدمات، کیفیت هزینه و زمان با استفاده از مدل ژوهانسون استفاده میشود، همچنین از روش مطلوبیت چند معیاره (MAUT) برای ارزیابی و مقایسه ارزش فرآیندهای متفاوت بخش مختلف صنعت حمل و نقل دریایی استفاده شده است.
یافتهها: کاربرد روش مطلوبیت چند معیاره با یک نمونه از هر بخش صنعت یعنی خطوط کشتیرانی منظم، کشتیهای فله بر، کشتیهای تانکر وکشتیهای بارهای تخصصی نمایش داده شده است.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که مهمترین عامل از سوی شرکتهای حمل و نقل، تأکید بر کیفیت است. همچنین اهمیت متفاوتی بر خدمات و هزینه در بخشهای مختلف صنعت وجود دارد و معیار زمان به صورت کم ارزشترین عامل توسط هر چهار بخش از شرکتهای بررسی شده، تلقی شده است. |
|
واژههای کلیدی: حمل و نقل دریایی، مدل ژوهانسون، تصمیم گیری چندمعیاره، روش مطلوبیت چندمعیاره، MAUT. |
|
متن کامل [PDF 473 kb]
(811 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
دریانوردی و حمل ونقل دریایی دریافت: 1399/7/16 | ویرایش نهایی: 1401/2/24 | پذیرش: 1400/7/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15
|
|
|
|