این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
کارشناس ارشد سازههای دریایی و مهندسی سواحل، دانشگاه آزاد اسلامی- تهران مرکز، تهران، ایران ، ali.golshani@iauctb.ac.ir
چکیده: (4770 مشاهده)
سواحل در سراسر دنیا، تحت تأثیر عوامل اقلیمی همواره با تغییر در چهره و نیمرخ ساحلی روبرو بودهاند. اما با این حال پس از گذشت مدت زمانی، تعادل دینامیکی در سواحل حاکم شده و در طول زمان از الگوی فرسایش و رسوب گذاری مشخصی تبعیت مینماید. در سالیان گذشته مداخلات انسانی مثل ساخت موجشکنها، الگوی طبیعی چرخه رسوبی سواحل را مختل نموده است. به منظور رفع این اختلال، نزدیک به یک قرن است در کشورهایی نظیر استرالیا و آمریکا استفاده از سامانه کنارگذری ماسه مورد توجه واقع شده است. این مقاله ضمن تبیین ابعاد مختلف سامانه کنارگذری، به مطالعه وضعیت رسوبی بنادر سواحل مکران پرداخته و با مطالعه نمونههای موفق در جهان، امکان پیادهسازی این سامانه در سواحل مکران ایران را مورد بررسی قرار داده است. در انتها به طور ویژه برای بنادر بریس و رمین از نتایج مدلسازیهای عددی استفاده شده و پیشنهاد سامانه کنارگذری ماسه در آنها با جزییات کاملتر صورت گرفته است.
Soltani A, Golshani A, Ramesht M H. Introducing Sand Bypass System and feasibility study of its application to Iran's Makran ports. Journal of Oceanography 2021; 12 (45) :1-16 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1592-fa.html
سلطانی علی، گلشنی علی اصغر، رامشت محمدحسن. معرفی سامانه کنارگذری ماسهای و امکانسنجی پیاده سازی آن در بنادر سواحل مکران ایران. اقیانوس شناسی. 1400; 12 (45) :1-16