[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی ::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
بخش داوری::
ثبت نام و اشتراک::
سیاست های نشریه::
آمار و ارقام نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
تسهیلات پایگاه::
سامانه های پژوهشگاه::
تماس با ما::
::
فرمت مقالات نشریه

فرمت مقاله برای نگارندگان
لطفا قبل از ارسال مقاله، بخش
شیوه‌نامه نگارش مقالات
را مطالعه و مقاله خود را با فرمت جدید نشریه مطابقت دهید 

..
پایگاه ها و نمایه ها


AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
CC BY
تبعیت از قوانین COPE

 
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
..
:: دوره 10، شماره 39 - ( 1398 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 54-41 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه عوامل ریسک در عملیات تخلیه و بارگیری نفت خام توسط کشتی‌های نفتکش با استفاده از روش Fuzzy TOPSIS
منصور کیانی مقدم، سپیده سهرابی
دانشیار دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، ایران ، m.kiani@cmu.ac.ir
چکیده:   (3681 مشاهده)
چکیده
گستردگی و اهمیت روز افزون عوامل ریسک در صنعت حمل و نقل دریایی، هدف اصلی این مطالعه است. در این تحقیق، عوامل اثرگذار بر کشتی­های نفتکش وارده به پایانه­های نفتی دریایی کشور جمهوری اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است. این مطالعه از نظر نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی و توسعه­ای و از نظر ماهیت یک پژوهش توصیفی و پیمایشی است. این تحقیق از مهرماه 1396 تا آذرماه 1397 با انجام مطالعات میدانی و با استفاده از پرسشنامه­های تخصصی و مصاحبه­های حضوری صورت گرفته است. قلمرو مکانی تحقیق اکثر بنادر و پایانه­های نفتی دریایی و شرکت ملّی نفتکش ایران و شرکت نفت فلات قاره ایران و جامعه آماری آن کشتی­های نفتکش تحت مالکیت کشور جمهوری اسلامی ایران، متخصصین، کارشناسان و خبرگان مستقر در خشکی و شاغل در دریا شناسایی و تعیین گردیدند. در این مطالعه با استفاده از روش دلفی فازی مهم­ترین عوامل ریسک در کشتی­های نفتکش بعد از غربال کردن از بین 43 عامل مهم ریسک انتخاب و دسته­بندی شده­اند. در این راستا، تعداد هفت معیار اصلی و 15 عامل زیرمعیار ریسک در قالب Fuzzy TOPSIS کاربردی و نظرات پنل خبرگان دلفی برای ایمنی کشتی، خدمه و کارکنان آنان طبقه­بندی شده­اند. با توجه به اینکه اغلب روش­های قدیمی ارزیابی ریسک پیرامون موضوع این تحقیق فقط به مطالعه دو قطب اصلی یعنی پیامد و احتمال در ارزیابی­ها پرداخته­اند و با توجه به اینکه این دو عامل اصلی به­صورت جامع به تمام جنبه­های خطرات پروژه نمی­پردازند، در این مقاله برای اطمینان بیشتر و دقیقتر و تضمین ارزیابی و رتبه­بندی­ها از روش Fuzzy TOPSIS استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد در رتبه­بندی­ عوامل ریسک و با در نظر گرفتن معیار­های ارزیابی، به ترتیب اهمیت، عوامل انسانی، ماشین آلات و مخازن کشتی و ایمنی به عنوان مهمترین عوامل ریسک­آفرین در بروز حوادث در عملیات کشتی­های نفتکش شناخته می­شود.
واژه‌های کلیدی: رتبه‌بندی عوامل ریسک، روش Fuzzy TOPSIS، حمل و نقل نفت خام، کشتی های نفتکش.
متن کامل [PDF 850 kb]   (1909 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بحران، حوادث و سوانح دریایی
دریافت: 1397/6/24 | ویرایش نهایی: 1399/3/7 | پذیرش: 1397/10/4 | انتشار الکترونیک: 1399/2/24

فهرست منابع
1. Akyuz, E.; Celik, M., 2014. A Hybrid Decision-Making Approach to Measure Effectiveness of Safety Management System Implementations on-board Ships. Safety Science, (68), pp.169-179. [DOI:10.1016/j.ssci.2014.04.003]
2. Avazikhah, H.; Mohebi A., 2011. Projects Risk management, Kian Rayaneh, A Green Publication, Tehran, pp. 312-386.
3. Burke, R., 2010. Fundamentals of Project Management: Tools and Techniques (Project Management Series), Burke Publishing; 2nd Edition.
4. Carlebur, A., 1995. Full-scale Collision Tests. Safety Science, (19), pp.171-178. [DOI:10.1016/0925-7535(94)00018-X]
5. Celik, M.; Cebi, S.; Kahraman, C.; Er, I., 2009. Application of Axiomatic Design and TOPSIS Methodologies under Fuzzy Environment for Proposing Competitive Strategies on Turkish Container Ports in Maritime Transportation Network. Expert Systems with Applications, (36), pp.4541-4557. [DOI:10.1016/j.eswa.2008.05.033]
6. Chen, C.T., 2000. Extensions of the TOPSIS for Group Decision-making under Fuzzy Environment, Expert System with Applications. pp. 1-9. [DOI:10.1016/S0165-0114(97)00377-1]
7. Chen, C.P., 2005. A Study of Numerical Quantitative Analysis on Marine Casualty of Total-loss. Natural Taiwan Ocean University.
8. Christian Sen, S., 2010. Maritime Transportation: Safety Management and Risk Analysis, (Translated in Persian by Nazanin Saghari), Asrar Danesh Publication, Tehran, pp. 218-322.
9. Department of Environment., 2018. Standards of Environment for Oil Disposal Installations and Facilities for Tankers and Vessels, A Governmental Circular, No. 97/100/21528.
10. Elsayed, T.; Marghany, K.; Abdulkader, S., 2013. Risk Assessment of Liquefied Natural Gas Carriers Using Fuzzy TOPSIS. Ships and Offshore Structure. [DOI:10.1080/17445302.2013.829964]
11. Ghasem Zamani, S.; Mohamadi, M.; Hosseiniazad., A., 2015. The Evolution of International Legal Regime for the Protection of Marine Environment against Land-Based Pollutants from Montego Bay to Cartagena, Vol. 6 (21), pp. 37-48.
12. Habibi, A.; Firouzi Jahantigh, F.; Sarafrazi, A., 2015. Fuzzy Delphi Technique for Forecasting and Screening Items, Asian Journal of Research in Business Economics and Management, Vol. 5, pp .130-141. [DOI:10.5958/2249-7307.2015.00036.5]
13. Hsu, Y.L.; Lee, C.H.; Kreng, V.B., 2010. The Application of Fuzzy Delphi Method and Fuzzy AHP in Lubricant Regenerative Technology Selection, Expert Systems with Applications, Vol. 41, pp. 275-290.
14. International Maritime Organization., 2016. Supplement to SOLAS, Consolidated Edition, Available at: http://www.imo.org/en/Publications/Pages/Home.aspx, Accessed on 11th April 2019, pp.1-9.
15. International Maritime Organization., 2018. Ballast Water Management Convention and BWMS Code with Guidelines for Implementation, International Maritime Organization Publications, pp. 113-207.
16. Kaufmann, A.; Gupta, M., 1988. Fuzzy Mathematical Models in Engineering and Management Science, Elsevier Science Inc., New York.
17. Kiani Moghadam, M,. 2014. Economic Analysis of Operating Systems in Container Yards, Journal of Oceanography, Vol. 5, (20), pp. 107-120.
18. Kiani Moghadam, M.; Sayareh, j.; Mansoori, M.; Tahmak, H., 2014. Risk Assessment of Container Handling Operation at Maritime Container Terminals (Case Study: Port of Shahid Rajaie Container Terminals), Journal of Oceanography, Vol. 5, (18), pp. 121-132.
19. Mediola, S.; Achutegui, J., 2000. Fire Rank Second in Maritime Casualties, IFE Journal of Science and Technology.
20. Rastgari, M., 2005. Risk Analysis Method in Maritime Terminals, Journal of Safety Messages, Vol.2, (5), pp. 29-36.
21. Risto, J.; Kim, S., 2009. Safety Performance Indicators for Maritime Safety Management. Helsinki University of Technology, Faculty of Engineering and Architecture, Department of Applied Mechanics, pp.11-12.
22. Sayadi, A.; Monjezi, M.; Sharifi, M., 2013. An Approach for Risk Assessment in Open Pit Mines Using FAHP & Fuzzy TOPSIS Methods, Journal of Analysis and Numerical Methods in Mining Engineering, Vol.3, (6), pp. 45-58
23. Seturg Darhshouri, M.; Dalavi, M.; Abedpoor, M., 2005. Risk Management, Barin Scientific Researchers, Arkan Publication, Esfahan, pp. 74-168.
24. United Nations Conference on Trade And Development., 2018. The Review of Maritime Transport, IMO, pp.9-24.
25. Wang, J.; Sii, H.; Yang, J.; Pillay, A.; Yu, D.; Liu, J.; Saajedi, A., 2004. Use of Advances in Technology for Maritime Risk Assessment. Risk Analysis, Vol. 24, (4), pp.1041-1063. [DOI:10.1111/j.0272-4332.2004.00506.x]
26. Wen-Kai, H.; Shu-Jun, L.; Show-Hui, H., 2017. Risk Assessment of Operational Safety for Oil Tankers - A Revised Risk Matrix, Journal of Navigation, Vol.70, (04), pp.1-14.
27. Yazdani-Chamzini, A., 2013. TBM Selection Using Fuzzy AHP AND Fuzzy TOPSIS. Research in Civil and Environmental Engineering, Vol. 1, (5), pp.239-250.
28. Yazdani, M.; Alidoosti, A.; Basiri, M.H., 2012. Risk Analysis for Critical Infrastructures Using Fuzzy TOPSIS, Journal of Management Research/ Macro-think Institute, Vol. 4, (1), pp.1-19. [DOI:10.5296/jmr.v4i1.979]



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کیانی مقدم منصور، سهرابی سپیده. مطالعه عوامل ریسک در عملیات تخلیه و بارگیری نفت خام توسط کشتی‌های نفتکش با استفاده از روش Fuzzy TOPSIS. اقیانوس شناسی. 1398; 10 (39) :41-54

URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1519-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی Journal of Oceanography
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657