[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی ::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
بخش داوری::
ثبت نام و اشتراک::
سیاست های نشریه::
آمار و ارقام نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
تسهیلات پایگاه::
سامانه های پژوهشگاه::
تماس با ما::
::
فرمت مقالات نشریه

فرمت مقاله برای نگارندگان
لطفا قبل از ارسال مقاله، بخش
شیوه‌نامه نگارش مقالات
را مطالعه و مقاله خود را با فرمت جدید نشریه مطابقت دهید 

..
پایگاه ها و نمایه ها


AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
CC BY
تبعیت از قوانین COPE

 
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
..
:: دوره 11، شماره 41 - ( 1399 ) ::
جلد 11 شماره 41 صفحات 111-101 برگشت به فهرست نسخه ها
رتبه بندی عوامل مؤثر بر سوانح دریایی کشتی های تجاری در آب های آزاد با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره (مطالعه موردی: خلیج فارس و دریای عمان)
مصطفی نوبهار ، غلامرضا جمالی ، احمد شادی
دانشگاه خلیج فارس ، gjamali@gu.ac.ir
چکیده:   (3141 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر بر سوانح دریایی شناورهای غیر نفتی در آب­های آزاد خلیج فارس و دریای عمان می­باشد. با مطالعه پیشینه­ی پژوهش، عوامل موثر بر ایجاد سوانح دریایی شناسایی و با نظر کارشناسان و خبرگان دسته­بندی شدند. سپس، با استفاده از تکنیک­های تصمیم­گیری چند معیاره شامل AHP، SWARA و Shanon وزن و اهمیت عوامل تعیین گردید. در نهایت با کمک روش­های میانگین رتبه­ها، بردا و کُپلند نتایج تلفیق گردید. جامعه آماری این پژوهش، 20 نفر از کارشناسان و خبرگان اداره بنادر و دریانوردی در استان­های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان بوده که با سوانح­ دریایی آشنایی داشته­اند. با استفاده از نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای، از بین کارشناسان و خبرگان 10 نفر به­عنوان نمونه آماری انتخاب شده­اند. روش گردآوری داده­های پژوهش، هم به صورت کتابخانه­ای با مراجعه به پیشینه پژوهش و داده­های مربوط به سوانح دریایی شناورهای غیر نفتی در آب­­های آزاد بوده و هم به صورت میدانی با مراجعه به کارشناسان و خبرگان حمل و نقل دریایی می­باشد. قلمرو موضوعی تحقیق، شناسایی سوانح دریایی شناورهای غیرنفتی، قلمرو زمانی سال­های 1386 الی 1396 و قلمرو مکانی خلیج فارس و دریای عمان می­باشد. طبق نتایج تکنیک AHP وزن معیارهای پژوهش به ترتیب عبارتند از: خطای انسانی با 5/65 درصد مهمترین عامل در بروز سوانح دریایی، محیط و مسیر با 4/13 درصد، شرایط فنی کشتی با 5/9 درصد، برنامه­ریزی شغلی با 4/6 درصد و شرایط زیست­افزاری با 2/5 درصد در رتبه­های بعدی قرار می­گیرند. طبق نتایج تکنیک سوارا، وزن معیارهای پژوهش به ترتیب عبارتند از: خطای انسانی: 9/31 درصد، شرایط فنی کشتی 6/24 درصد، محیط و مسیر 9/17 درصد، برنامه­ریزی شغلی 7/14 درصد و شرایط زیست­افزاری 9/10 درصد. طبق نتایج تکنیک شانون وزن معیارهای پژوهش به ترتیب عبارتند از: خطای انسانی 3/20 درصد، شرایط فنی کشتی 1/20 درصد، برنامه­ریزی شغلی 20 درصد، محیط و مسیر 9/19 درصد و شرایط زیست­محیطی 5/19 درصد می­باشند. در نهایت بر اسـاس نتـایج روش میانگین رتبه­ها، بردا و کپلند، عوامل موثر بر سوانح دریایی شناورهای غیر نفتی در آب­های آزاد خلیج فارس و دریای عمان به ترتیب عبارتند از: خطای انسانی، محیط و مسیر، شرایط فنی کشتی، برنامه­ریزی شغلی و شرایط زیست­ افزاری.
واژه‌های کلیدی: خلیج فارس، تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره، سوانح دریایی، دریای عمان
متن کامل [PDF 646 kb]   (827 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت بحران، حوادث و سوانح دریایی
دریافت: 1398/9/22 | ویرایش نهایی: 1399/8/19 | پذیرش: 1399/3/13 | انتشار الکترونیک: 1399/7/2

فهرست منابع
1. Aziz, A.; Ahmed, S.; Khan, F.; Stack, C.; Lind, A., 2019. Operational risk assessment model for marine vessels. Reliability Engineering & System Safety, 185: 348-361. [DOI:10.1016/j.ress.2019.01.002]
2. Barnett, M.L.; Pekcan, C.H., 2017. The human element in shipping. Encyclopedia of Maritime and Offshore Engineering, 1-10. [DOI:10.1002/9781118476406.emoe033]
3. Calle, M.; Oshiro, R.; Alves, M., 2017. Ship collision and grounding: Scaled experiments and numerical analysis. International Journal of Impact Engineering, 103: 195-210. [DOI:10.1016/j.ijimpeng.2017.01.021]
4. Chen, S.T., 2019. An approach of identifying the common human and organisational factors (HOFs) among a group of marine accidents using GRA and HFACS-MA. Journal of Transportation Safety & Security, 1-43. [DOI:10.1080/19439962.2019.1583297]
5. Emad, G.; Fekri, M.; Abbasizadeh, M., 2013. The Impact of ship safety management on Iranian maritime authority. The First National Conference on the Development of Makoran Coasts and the Authority the Islamic Republic of Iran, 1-9. (In Persian)
6. Islam, R.; Yu, H., 2018. Human factors in marine and offshore systems. Methods in Chemical Process Safety, 2: 145-167. [DOI:10.1016/bs.mcps.2018.04.002]
7. Jamali, G., 2015. Internal and environmental analysis of Bushehr port by AHP-SWOT Integration Approach. Journal of Oceanography, 6 (22): 39-48. (In Persian)
8. Moradi, A.; Etebarian, A.; Shirvani, A.R.; Soltani, I., 2014. The application of fuzzy Delphi method (FDM) and fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) for evaluating marine casualties. Journal of Marini Science and Technology, 13(2): 51-61. (In Persian) [DOI:10.5899/2014/jfsva-00186]
9. Mosavi-jarf., S.K.; Kaebi, A.; Saeedi, S.N.; Razmjoei, D., 2016. Study of marine accidents in the arvand area using inverse distance weighting (IDW) interpolation method in geographic information systems (GIS). Journal of Transportation Reasearch, 13(1): Serial Number 46, 77-89. (In Persian)
10. Rahman, M.S.; Khan, F.; Shaikh, A.; Ahmed, S.; Imtiaz, S., 2019. Development of risk model for marine logistics support to offshore oil and gas operations in remote and harsh environments. Ocean Engineering, 174: 125-134. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2019.01.037]
11. Sayareh, J.; Haghi, R., 2016. Prioritize the factors affecting the maritime search and rescue operations using hierarchical techniques. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences, 3(6): 1-10. (In Persian)
12. Tuba, K.; Arslan, O., 2017. SHARE technique: A novel approach to root cause analysis of ship accidents. Safety Science, 96: 1-21. [DOI:10.1016/j.ssci.2017.03.002]
13. Vedadi, H.; 2005. Investigation of how to merchant vessels activities in the Persian Gulf and Oman maritime transport, field analysis of the scope of action in the area of transportation and goods movement. Organization of shipping Ports, researches Center. (In Persian)
14. Youssef, S.A.; Paik, J.K., 2018. Hazard identification and scenario selection of ship grounding accidents. Ocean Engineering, 153: 242-255. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2018.01.110]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nobahar M, Jamali G, Shadi A. Ranking Factors Affecting Maritime accidents of merchant Vessels in High Seas Using MCDM Techniques (Case Study: Persian Gulf and Oman Sea). Journal of Oceanography 2020; 11 (41) :101-111
URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1469-fa.html

نوبهار مصطفی، جمالی غلامرضا، شادی احمد. رتبه بندی عوامل مؤثر بر سوانح دریایی کشتی های تجاری در آب های آزاد با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره (مطالعه موردی: خلیج فارس و دریای عمان). اقیانوس شناسی. 1399; 11 (41) :101-111

URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1469-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 41 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی Journal of Oceanography
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4642