دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز ، ali.golshani@iauctb.ac.ir
چکیده: (385 مشاهده)
کشورهای بهره مند از منابع دریایی و آبی در سرتاسر جهان سعی دارند که با فراهم نمودن زیرساخت های مناسب، از فرصت های اقتصادی بیشمار موجود در این مناطق منتفع گردند. بنادر بدون شک از جمله زیرساخت های اولیه و ضروری هر کشور در شکوفایی اقتصادی آنها در حوزه دریایی بوده و سالیانه هزینه های زیادی در زمینه های طراحی، ساخت و نگهداری از آنها متوجه دولت ها بوده است. بنا بر گزارش های ثبت شده و مشاهدات میدانی، طوفان شدیدی در روزهای منتهی به دیماه سال 1397 در دریای خزر حادث گردید که منجر به تخریب بخش هایی از موجشکن های در حال احداث مجتمع بندری کاسپین شده است. این تحقیق در پی تعیین علل خرابی های مذکور، پس از بررسی و تحلیل مدل های موجودِ پیش بینی داده های مشخصه دریایی در منطقه مورد مطالعه، با استفاده از مدل محلی انتشار امواج (SW) اقدام به مدلسازی عددی این طوفان نمود. نتایج حاکی از آن بود که اگرچه ارتفاع موج مشخصه در نظر گرفته شده برای طراحی مقاطع دست پایین محاسبه شده اند، اما با این حال ارتفاع موج در طوفان مذکور از میزان مورد طراحی تجاوز ننموده و در نتیجه روگذری امواج و عدم تکمیل اجرای پوشش نهایی مقاطع در هنگام طوفان علت خرابی موضعی بخش هایی از آن بوده است.
Golshani A, Rezaei M. Modeling the waves induced by the January 2019 storm in the Caspian Sea in order to investigate the reasons of partial damage of western arm of Caspian Port breakwater. joc. 2020; 11 (42) :49-59 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1459-fa.html
گلشنی علی اصغر، رضایی میثم. مدلسازی امواج ناشی از طوفان دی ماه ٩٨ در دریای خزر به منظور بررسی دلایل تخریب موضعی موج شکن غربی بندر کاسپین. نشریه علمی - پژوهشی اقیانوس شناسی. 1399; 11 (42) :49-59