تحلیل قدرت رقابتی ایران در تولید صنایع شیلاتی
|
محمد امین کوهبر ، همایون یوسفی ، ابراهیم قاسمی |
دانشگاه علوم و فنون دریایی ، aminkuhbor@yahoo.com |
|
چکیده: (3359 مشاهده) |
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: بررسی قدرت رقابتی و مزیت نسبی یکی از مهمترین ارکان لازم تصمیم گیری در مورد تولید و صاردات هر محصول به شمار میرود.
روششناسی: برای این منظور شاخصها و روشهای متنوعی پیشنهاد شده که همگی بر پایه هزینه فرصت بنا شدهاند. در این مقاله سعی شده با استفاده از روشهای ماتریس تحلیل سیاستی (PAM)، معیارهزینه منابع داخلی، توان رقابت صادراتی، و ضرایب حمایت ضمن بررسی حمایتها و مالیاتهای اخذ شده توسط دولت در بخش صنایع شیلاتی، مزیت نسبی ایران در صنعت مورد بحث و همجنین توان رقابت آن در بازارهای جهانی در سال 1397 مورد بررسی قرار گیرد.
یافتهها: به همین منظور ابتدا اقلام هزینه تولید انواع محصولات شیلاتی استخراج و سپس ماتریس تحلیل سیاست رسم شده است. به دنبال آن شاخصهای مختلف مزیت نسبی و رقابت پذیری محاسبه شدهاند. نتایج حاصل از محاسبه شاخصهای هزینه منابع داخلی و مزیت نسبی بر اساس هزینه واحد حکایت از این دارد که کشور ایران در تولید محصولات شیلاتی دارای توان رقابت در بازارهای داخلی است. ضمن اینکه این توان رقابتی، بدون نیاز به یارانههای دولت است.
نتیجهگیری: از نتایج پژوهش میتوان به این نکته اشاره کرد که در دوره بررسی، نهادههای تولید مشمول یارانه شده و همراه با آن، مالیات غیر مستقیم بر محصولات تولیدی وضع شده است. همچنین در مجموع و بطور خالص بر ارزش افزوده تولید محصولات شیلاتی مالیات غیر مستقیم وضع شده است. نهایتاً ارقام محاسبه شده از شاخص توان رقابت صادراتی نشان میدهد که این صنعت در بازارهای جهانی دارای توان رقابتی است.
|
|
واژههای کلیدی: مزیت نسبی، سیاست های حمایتی، توان رقابتی، محصولات شیلاتی، ماتریس تحلیل سیاست |
|
متن کامل [PDF 518 kb]
(1144 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردی |
موضوع مقاله:
حقوق دریا (بین الملل، خصوصی، عمومی) دریافت: 1398/8/4 | ویرایش نهایی: 1401/3/2 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10
|
|
|
|