Journal of Oceanography
اقیانوس شناسی
Journal of Oceanography
Literature & Humanities
http://joc.inio.ac.ir
1
admin
1562-1057
2476-6755
doi
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
13
49
online
1
fulltext
fa
رقابت استراتژیک و ژئوپلیتیکی مسیردریایی پروژه یک کمربند یک جاده چین در اقیانوس هند
Strategic and Geopolitical Competition of the China Sea One Belt Road Project in the Indian Ocean
مدیریت دریا / ژئوپلیتیک
Marine Management / Geopolitic
پژوهشي
Research/ Original/ Regular Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:IRANyekan;"><strong><span style="background:#2E74B5;"><span style="color:white;"><span style="font-size:10.0pt;"><span style="font-size:11.0pt;">پیشینه و مبانی نظری پژوهش: </span></span></span></span></strong> <span style="font-size:10.0pt;">اقیانوس هند به علت برخورداری از موقعیت ژئوپلیتیکی، تنگهها و آبراهههای استراتژیک، نقش مواصلاتی و همچنین اهمیت راهبردی و اقتصادی، در سالهای اخیر مورد توجه جدی قدرتهای بزرگ جهانی و منطقهای قرار گرفته است. کشور چین در راستای تبدیل شدن به قدرت جهانی به دنبال حضور فعال در آبهای آزاد و بنادر استراتژیک و راهبردی جهان است. این کشور طرح احیای جاده ابریشم را با عنوان ابتکار یک کمربند یک راه در دست اجرا دارد، که دارای ابعاد مختلف استراتژیکی، ژئوپلیتیکی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است. این پروژه دارای دو مسیر بری و بحری است. مسیر دریایی این پروژه با عنوان جاده ابریشم دریایی قرن 21 پس از عبور از اقیانوس هند به بندر ونیز در اروپا متصل می گردد. هدف کلان این طرح ارتقاء سطح توسعه کشورهای مابین مرزهای شرقی و غربی اوراسیا از طریق تسهیل همکاریهای منطقه ای و توسعه زیرساختهای کشورهای معبر عنوان شده است. این طرح دارای ابعاد مختلف ژئوپلیتیکی، اقتصادی و سیاسی –امنیتی است. زمینههای همکاریهای غیراقتصادی در چارچوب طرح مزبور شامل: تامین امنیت مسیرهای مبادلاتی ،تقویت همکاری های ضد تروریسم در سطح منطقه ، طراحی سازوکارهای حل و فصل منازعات در خصوص دعاوی زمینی و دریایی،توسعه منابع دریایی، همکاری در زمینه حفاظت زیست محیطی در مسیر جاده ابریشم ،افزایش مبادلات فرهنگی می باشد. قدرت دیگر در حال ظهور منطقه ای ، کشور هند است که در پی افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی خود را در حوزه شبه قاره است. این پژوهش که به روش توصیفی – تحلیلی تهیه شده است به بررسی رقابت استراتژیک و ژئوپلیتیکی مسیر دریایی «پروژه یک کمربند یک جاده چین» در اقیانوس هند میپردازد. بر این اساس در پژوهش حاضر پرسش اصلی این مسئله است که مسیر دریایی پروژه یک کمربند یک جاده چین چه تاثیری بر رقابت های ژئوپلیتیکی حوزه اقیانوس هند دارد.</span><br>
<strong><span style="background:#2E74B5;"><span style="color:white;"><span style="font-size:10.0pt;"><span style="font-size:11.0pt;">روششناسی: </span></span></span></span></strong> <span style="font-size:10.0pt;">در این بخش نوع پژوهش براساس هدف و ماهیت توصیفی- تحلیلی است. توصیفی است به این دلیل که وضع موجود را بررسی میکند و به توصیف منظم و نظاممند وضعیت فعلی موضوع تحقیق میپردازد. به این مبنا تحلیلی است که علاوه بر بیان وضع موجود به تبیین دلایل چگونگی و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد آن پرداخته شده است و رقابت استراتژیک و ژئوپلیتیکی مسیر دریایی طرح یک کمربندیک جاده</span> <span style="font-size:10.0pt;">چین در اقیانوس هند، مورد تحلیل قرار گرفته است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و با استفاده از مقالات، کتابها، اسناد و منابع اینترنتی معتبر میباشد.</span><br>
<strong><span style="background:#2E74B5;"><span style="color:white;"><span style="font-size:10.0pt;"><span style="font-size:11.0pt;">یافتهها: </span></span></span></span></strong><span style="font-size:10.0pt;"> چین و هند هر دو از قدرتهای نوظهور در نظام بینالمللی هستند. اگرچه در مورد میزان پایداری و مقاومت هر یک از آنها دیدگاههای مختلف و گاه متناقضی وجود دارد، اما در این امر تردیدی وجود ندارد که هر دو کشور از نظر اقتصادی جزء قدرتهای جهانی محسوب میشوند و رشد مداوم اقتصاد آنها نیز خود شرایط جدیدی از رفتارهای سیاسی و استراتژیک به ارمغان میآورد. از طرف دیگر هند طی چند سال آینده به چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل میشود و مجبور به واردات انرژی خواهد شد که 90 درصد آن از تنگه هرمز عبور خواهد کرد. شرایط اقتصادی و اتکا به اقیانوس هند باعث شده هر دو کشور نیروهای نظامی و دریایی خود را در اقیانوس هند تقویت کنند. هند طی دهه گذشته به نیروی دریایی توجه زیادی نشان داده و در حال حاضر با 155 کشتی جنگی یکی از بزرگترین ناوگان دریایی جهان است. چین همچنین در شرق و غرب هند حضور دارد و شبکهای از پایگاه ها و مراکز دریایی را در کشورهای همسایه، از پاکستان تا میانمار ایجاد میکند. چین و هند در کنار حمایت دریایی از منافع اقتصادی خود، که به شدت به اقیانوس هند وابسته هستند، یکدیگر را تحت نظر دارند و رقابت آهستهای از جمله اتحاد چین و پاکستان علیه هند وجود دارد. در این رابطه روشن است که اتحاد چین و پاکستان یک نگرانی استراتژیک برای هند است. در سالهای اخیر، در چارچوب این ائتلاف، چین حضور فزایندهای در بندر گوادر پیدا کرده است. در واقع این بندر یکی از مناطق مهم حضور این کشور در اقیانوس هند است و بسیاری به ویژه در هند درباره امکان ایجاد پایگاه نظامی چن در این بندر صحبت کردهاند. با این حال، در شرایط فعلی، همانطور که برای هند و ایالات متحده بسیار تحریککننده است، بعید به نظر می رسد که این اقدام علنی توسط چین انجام شود. در هر صورت ، گوادر یک اهرم استراتژیک در اختیار چین است که می تواند در شرایط بحرانی از هند استفاده کند. هند همچنین نگران همکاری چین و پاکستان است و سعی دارد از بندر چابهار ایران بهعنوان برگ برنده علیه چین استفاده کند.</span><br>
<strong><span style="background:#2E74B5;"><span style="color:white;"><span style="font-size:9.0pt;"><span dir="RTL"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;"> چین در حال دستیابی به آرزوی دیرینه خود یعنی تبدیل شدن به یک قدرت جهانی است و این موفقیت چین باعث خواهد شد تا مدل توسعه یافتگی از انحصار غرب خارج شود و قدرت دیگر در حال ظهور در اقیانوس هند در قرن بیست و یکم، هند است. نظرات متفاوتی در باره روابط چین و هند ارائه شده است. برخی بر این باورند که رقابت عمیق و دیرپای ژئوپلیتیکی، تشکیلدهنده روابط میان این دو کشور در طی سالیان متمادی بوده است و منشاء این رقابتها سرزمینها و مردمی است که در اطراف یا میان این دو کشور قرار دارند. برخی از این فراتر رفتهاند و معتقدند که هند و چین در آیندهای نزدیک به رقابتی خطرناک تبدیل خواهد شد. برخی نیز اعتقاد دارند که هرگونه پیشرفت فاحش در روابط هند و چین غیرمحتمل بوده و روابط میان این دو همچنان رقابتی باقی خواهد ماند و با وجود اختلافات ریشهای میان هند و چین، دو طرف باید لزوم اجتناب از تبدیل شدن تنشها به یک رقابت علنی پی ببرند. اما در این میان بازیگران فرامنطقهای همچون ایالات متحده آمریکا بر روابط میان چین و هند تاثیرگذار هستند و به نوعی سعی در مدیریت روند تحولات جاری در اقیانوس هند را دارند. جمهوری اسلامی ایران نیز بهعنوان یک کشور آسیایی با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی خود ناگزیر به داشتن رابطه مناسب با کشورها و قدرتهای آسیایی است و با نگاهی گذرا با تاریخ روابط ایران با کشورهای آسیایی میتوان دریافت که همواره روابط با این کشورها در ابعاد مختلف و در سطحی مناسب برقرار بوده است، هرچند در مقاطعی با توجه به شرایط و تحولات سیاسی منطقه، این روابط فراز و نشیبهای نیز داشته است. در همین رابطه موقعیت ژئوپلیتیکی و توانمندیهای ایران (چابهار) زمینه مناسبی را در ابعاد گوناگون جهت اثرگذاری در روابط میان دو کشور هند و چین و به تبع آن در تحولات اقیانوس هند خواهد داشت. از اینرو، نقشآفرینی ایران در مناسبات قدرت میان هند و چین ایفا میکند میتواند درک سیستم بینالمللی آینده را ارتقاء بخشیده و شناخت از تحولات آتی در حوزه اقیانوس هند را برای تصمیمگیریها تسهیل نماید. بندر گوادر نه تنها بهعنوان بندر مهم تجاری برای پاکستان بلکه به بندری که کشتیهای تجاری و ناوهای جنگی و حتی زیردریاییهای چین در آن مستقر شوند تبدیل گردد و با توجه به این که این بندر در شرق تنگه هرمز واقع شده است کشورهای غربی به شدت بر این موضوع حساس شدهاند و یکی از دلایل اصلی فشار غرب به پاکستان نیز همین موضوع میباشد. چینیها برای پشتیبانی از این بندر در شرق کشور عمان یک قرارداد 5 میلیارد دلاری در بندر «سلامه و قوین» منعقد کردهاند. در سال 2018 کشور ایالات متحده آمریکا نیز با فشار آوردن به کشور عمان یک قرارداد در این بنادر با عمان منعقد نمود. عمانیها که در ابتدا در مذاکرات مقاومت مینمودند، در نهایت به این قرارداد تن دادند. پس از آن چین در بندر هامبانتوتای کشور سریلانکا سرمایهگذاری 1/900 دلاری کردند که در واقع بتوانند هم مرکز و هم جنوب اقیانوس هند را در اختیار داشته باشند. بندر چابهار که قرارداد توسعه آن بین ایران و هندوستان امضاء شده است و قرار است توسط این کشور توسعه یابد و این کشور محور اصلی توسعه آن محسوب میشود 70 کیلومتر با بندر گوادر فاصله دارد و این دو بندر با هم جغرافیای مشترک و فرهنگ مشترک دارند. یکی از این بنادر یعنی چابهار را کشور هند که متحد غرب است میخواهد توسعه دهد و بندر گوادر را کشور چین که غرب با آن مخالف است میخواهد توسعه دهد که تا حدودی این مسیر را طی نموده است. با این شرایط یک رقابت ژئوپلتیکی در آینده ایجاد خواهد و به دلیل عدم پختگی و بدون بررسی تحلیل ژئوپلیتیکی ایران از مسایل و انعقاد قرارداد به هندوستان در راستای توسعه چابهار، در این خصوص کار زیادی توسط هندوستان صورت نگرفته است و جمهوری اسلامی ایران در این خصوص در حال تبلیغ نمودن است که این تبلیغات کشور پاکستان را بسیار حساس نموده است چرا که پاکستان مخالف توسعه بندر چابهار توسط رقیب این کشور یعنی هندوستان است. از سوی دیگر از شمال در کشور افغانستان و دستگاههای دولتی آن که عمق استراتژیک پاکستان محسوب میشود نفوذ کرده است. از سوی دیگر در شرق پاکستان یعنی منطقه لاهور خود هندوستان قرار دارد و در نهایت در غرب کشور پاکستان هم هندیها در حال فعالیت هستند. جمهوری اسلامی ایران باید گونهای اقدام کند که بندر چابهار بهعنوان یک محور در بستر پروزه «یک کمربند – یک جاده» هم پا و مانند بندر گوادر حرکت کند و راهی جز این ندارد و در واقع اجازه دهد که کشور چین در این حوزه فعال شود و در واقع این دو را باید در قالب یک پروژه دانست و اگر دو پروژه باشند یعنی یکی هند و دیگری چین به نتیجه نخواهیم رسید. از سویی دیگر با توجه به وجود مشکلات داخلی هند، این کشور توان لازم را برای سرمایهگذاری در بندر چابهار ندارد چراکه هندوستان آمادگی لازم برای سرمایهگذاری در خارج از کشور خود را ندارد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید توسعه چابهار در جنوب شرق کشور را با کمک چینیها انجام دهد و این بدان معنی نیست که کشور هندوستان و یا سایر کشورها اجازه همکاری ندارند. از سوی دیگر کشور چین آمادگی لازم برای ایجاد بستر و زیرساختهای توسعه در بندر چابهار را دارد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#336699;">Background and Theoretical Foundations:</span></strong></span> The Indian Ocean has come to the attention of major global and regional powers in recent years due to its geopolitical position, strategic straits and waterways, its transport role, and its strategic and economic importance. On the other hand, in order to become a world power, China seeks an active presence in the open waters and strategic ports of the world. The country is implementing a plan to revitalize the Silk Road as a one-way belt initiative, which has various strategic, geopolitical, political, economic and security dimensions. This project has two routes, sea and sea. The project's sea route, called the 21st Century Sea Silk Road, connects to the port of Venice in Europe after crossing the Indian Ocean. Another emerging regional power is India, which is seeking to increase its geopolitical influence in the subcontinent. This descriptive-analytical study examines the strategic and geopolitical rivalry of the "One Belt One Way Belt Project" in the Indian Ocean.<br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#336699;">Methodology:</span></strong><span style="background-color:#336699;"> </span></span>The research method of this research is descriptive-analytical. It is descriptive because it examines the current situation and systematically and systematically describes the current situation of the research subject. It is based on this analysis that in addition to stating the current situation, the reasons for how and why the situation and its dimensions are explained and the strategic and geopolitical competition of the China Ring Road project in the Indian Ocean has been analyzed. The method of collecting information is library and using articles, books, documents and Internet resources is valids.<br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#336699;">Findings:</span></strong></span> China and India are both emerging powers in the international system. Although there are different and sometimes contradictory views on the degree of stability and strength of each of them, there can be no doubt that both countries are economically world-class and their continuous economic growth is itself a new condition of behavior. Brings political and strategic. India, on the other hand, will become the world's fourth largest economy in the next few years and will be forced to import energy, 90 percent of which will pass through the Strait of Hormuz. Economic conditions and reliance on the Indian Ocean have led both countries to strengthen their military and naval forces in the Indian Ocean. India has paid close attention to the navy over the past decade and is currently one of the world's largest navies with 155 warships. China is also present in eastern and western India, building a network of naval bases and centers in neighboring countries, from Pakistan to Myanmar. China and India are monitoring each other alongside maritime protection of their economic interests, which are heavily dependent on the Indian Ocean, and there is a slow rivalry between the two, including the Sino-Pakistani alliance against India. In this regard, it is clear that the Sino-Pakistani alliance is a strategic concern for India. In recent years, within the framework of this coalition, China has found an increasing presence in the port of Gwadar. In fact, this port is one of the important areas of the country's presence in the Indian Ocean, and many, especially in India, have talked about the possibility of establishing a Chen military base in this port. However, in the current context, as it is very provocative for India and the United States, it is unlikely that this action will be taken openly by China. In any case, Gwadar is a strategic lever at China's disposal that it can use against India in critical situations. India is also quite concerned about the cooperation between China and Pakistan and is trying to use the Iranian port of Chabahar as a trump card against China<span dir="RTL">.</span><br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#336699;">Conclusion:</span></strong> </span>China is achieving its long-held dream of becoming a world power, and China's success will push the development model out of the monopoly of the West, and another power emerging in the Indian Ocean in the 21st century is India. There are differing views on Sino-Indian relations. Some believe that the deep and long-lasting geopolitical rivalry has shaped relations between the two countries for many years, and that the source of these rivalries is the lands and people that are around or between the two countries. Some have gone so far as to believe that India and China will become dangerous rivals in the near future. Some also believe that any drastic progress in India-China relations is unlikely and that relations between the two will remain competitive, and that despite the deep differences between India and China, the two sides must avoid the escalation of tensions into a public rivalry. To take. But in the meantime, trans-regional actors such as the United States are influencing China-India relations and trying to somehow manage the current developments in the Indian Ocean. The Islamic Republic of Iran, as an Asian country, due to its geopolitical position, is bound to have good relations with Asian countries and powers, and with a brief look at the history of Iran's relations with Asian countries, it can be seen that relations with these countries are always in different dimensions. It has been established at an appropriate level, although at times, due to the political conditions and developments in the region, these relations have had ups and downs. In this regard, the geopolitical position and capabilities of Iran (Chabahar) will have a good ground in various dimensions to influence the relations between India and China and, consequently, the developments in the Indian Ocean. Thus, Iran's role in the power relations between India and China can enhance the understanding of the future international system and facilitate knowledge of future developments in the Indian Ocean for decision-making. Gwadar Port not only as a port Important for Pakistan, but also a port where merchant ships, warships and even Chinese submarines can be stationed. And given that the port is located east of the Strait of Hormuz, Western countries have become very sensitive to this issue, and this is one of the main reasons for Western pressure on Pakistan. The Chinese have signed a $ 5 billion contract in the port of Salameh and Qawin to support the port in eastern Oman. In 2018, the United States of America also signed a contract with Oman in these ports under the pressure of Oman. The Omani, who initially resisted the negotiations, eventually agreed to the deal. China then invested $ 1,900 in the port of Hambantota, which could effectively control both the center and south of the Indian Ocean. Chabahar port, the development contract of which has been signed between Iran and India and is to be developed by this country, and this country is the main axis of its development, is 70 km away from Gwadar port, and these two ports have a common geography and common culture. have. One of these ports, Chabahar, wants to be developed by India, which is an ally of the West, and the port of Gwadar, which is opposed by China, which is opposed by the West, has to some extent followed this path. Under these circumstances, a geopolitical competition will be created in the future, and due to lack of maturity and without examining Iran's geopolitical analysis of issues and concluding a contract with India for the development of Chabahar, not much work has been done by India in this regard. In particular, it is propagandizing that this propaganda has made Pakistan very sensitive because Pakistan opposes the development of the port of Chabahar by its rival, India. On the other hand, it has infiltrated Afghanistan from the north and its government agencies, which is Pakistan's strategic depth. On the other hand, India is located in the east of Lahore, India, and finally in the west of Pakistan, the Indians are active. The Islamic Republic of Iran must act in such a way that the port of Chabahar, as an axis in the bed of the "One Belt - One Way" project, moves in the same way and like the port of Gwadar, and has no other way. And in fact, allow China to be active in this field, and in fact, these two should be considered as a project, and if there are two projects, one is India and the other is China, we will not succeed. On the other hand, due to India's internal problems, the country does not have the capacity to invest in the port of Chabahar because India is not ready to invest abroad. Therefore, the Islamic Republic of Iran must develop Chabahar in the southeast of the country with the help of the Chinese, and this does not mean that India or other countries are not allowed to cooperate. On the other hand, China is ready to create the bed and infrastructure for development in the port. It has Chabahar<span dir="RTL">.</span></div>
رقابت استراتژیک وژئوپلیتیکی , پروژه یک کمربند یک راه , اقیانوس هند, چابهار
Strategic and Geopolitical Competition, One Belt Project,Indian Ocean,chabahar
92
107
http://joc.inio.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1661-1&slc_lang=fa&sid=1
mohamad
akhbari
عابدینی
محسن
mohsen_abedini_61@yahoo.com
100319475328460013645
100319475328460013645
No
azad univercity
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات
ghorbani nezhad
قربانی نژاد
ریباز
rebazghorbani@gmail.com
100319475328460013646
100319475328460013646
Yes
azad univercity
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات
farajirad
abdoreza
فرجی راد
عبدالرضا
a.farajirad@yahoo.com
100319475328460013647
100319475328460013647
No
azad univercity
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات
akhbari
moamad
اخباری
محمد
Dr.m.akhbari@gmail.com
100319475328460013648
100319475328460013648
No
دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکز