Journal of Oceanography
اقیانوس شناسی
Journal of Oceanography
Literature & Humanities
http://joc.inio.ac.ir
1
admin
1562-1057
2476-6755
doi
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
12
47
online
1
fulltext
fa
گونهشناسی بنگاههای کسب و کار از حیث مواجهه با پاندمی کووید19؛ براساس مطالعه بنگاههای صادرکننده محصولات دریایی ایران
Business Firms Typology in context of exposure to the Covid-19 pandemic; Based on a study of Iranian seaproduct exporter firms
مدیریت بحران، حوادث و سوانح دریایی
Crisis, Disasters and maritime accidents Management
كاربردی
Applied Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:IRANyekan;"><strong><span style="background:#2E74B5;"><span style="color:white;"><span style="font-size:10.0pt;"><span style="font-size:11.0pt;">پیشینه و مبانی نظری پژوهش: </span></span></span></span></strong> <span style="font-size:10.0pt;">آشنایی با شیوههای ورود به بازارهای جهانی یکی از مولفه­های مهم موفقیت بنگاهها در دستیابی به سهم بیشتری از بازارها است که از آن جهت غلبه بر عدم اطمینان ناشی از محیط ناشناخته استفاده می­کنند و در تصمیم­گیریهای موفق تجاری بویژه در شرایط بحرانی نقش کلیدی ایفاء می­کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در زمینه انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی بوده و براساس مطالعه بنگاههای صادرکننده صنعت آبزیان کشور صورتبندی گردیده است.</span><br>
<strong><span style="background:#2E74B5;"><span style="color:white;"><span style="font-size:10.0pt;"><span style="font-size:11.0pt;">روششناسی: </span></span></span></span></strong> <span style="font-size:10.0pt;">ابتدا با مطالعات کتابخانهای راهبردهای بینالمللی شدن بنگاهها و همچنین عوامل حیاتی موفقیت در زمینه انتخاب راهبرد در این حوزه شناسایی و با استفاده از روش تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) در 30 مورد از شرکتهای صادرکننده محصولات دریایی کشور از طریق مطالعه موردی چندگانه آزمون و با روش تحلیل تم، تکنیک دلفی فازی، مدلسازی ساختاری- تفسیری و تکنیک حداقل مجذورات جزیی تحلیل و اولویتبندی گردیده است. در ابتدا، بنگاههای کسب و کار از حیث مواجهه با پاندمی دستهبندی گردیده و سپس به بررسی عوامل حیاتی موفقیت پرداخته شده است.</span><br>
<strong><span style="background:#2E74B5;"><span style="color:white;"><span style="font-size:10.0pt;"><span style="font-size:11.0pt;">یافتهها: </span></span></span></span></strong><span style="font-size:10.0pt;"> بر مبنای یافتههای تحقیق استراتژیهای مورد استفاده بنگاههای صادرکننده کشور بهترتیب عبارتند از: صادرات، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اعطای امتیاز و ائتلافهای راهبردی. نتایج همچنین نشان میدهد، انگیزه مدیران بنگاه ها، ارتقاء تکنولوژیکی، سطح آمادگی برای بینالمللی شدن، روابط بینبنگاهی و نوآوریمحوری از جمله عوامل حیاتی موفقیت در زمینه انتخاب راهبرد جهت ورود به بازار میباشد.</span><br>
<strong><span style="background:#2E74B5;"><span style="color:white;"><span style="font-size:10.0pt;"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></span></span></strong><span style="font-size:10.0pt;"> بنگاههای فرصتساز دارای مدیران نوآور و جهانی جهانینگر بودهاند و بر همین اساس طبقهبندی جدیدی از مدیران بنگاهها و رویکردهای آنان ارائه شده است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#336699;">Background and Theoretical Foundations:</span></strong></span> Familiarity with the strategies of entering global markets is one of the important components of firm success in achieving greater market share, which they use to overcome the uncertainty caused by the unknown environment, especially in critical situations. The main purpose of this study is to identify the critical success factors in the selection of strategies to enter foreign markets and has been formulated based on the study of companies exporting the country aquatic industry.<br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#336699;">Methodology:</span></strong></span> First, by studying the library of internationalization strategies of firms as well as the vital factors of success in choosing a strategy in this field, and using a mixed method research (qualitative-quantitative) in 30 companies exporting seafood through a multiple case study and tested with Theme analysis method, fuzzy Delphi technique, structural-interpretive modeling and partial least squares technique have been analyzed and prioritized. Then, businesses are categorized in terms of facing with Covid-19 pandemic, and the critical success factors for strategy selection process are examined.<br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#336699;">Findings:</span></strong></span> Based on the research findings, the strategies used by the exporter firms are: export, foreign direct investment, license and strategic alliances. The results also show that the motivation of business managers, technological advancement level of readiness for internationalization, inter-firm relationships and innovativeness are among the vital factors of success in choosing a strategy to enter the market.<br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#336699;">Conclusion:</span></strong></span> Opportunity-creator firms have innovative and global managers, and based on this, a new classification of firm managers and their approaches is presented.</div>
پاندمی کووید 19, گونهشناسی بنگاهها, عوامل حیاتی موفقیت, صادرکنندگان محصولات دریایی, ایران
Covid- 19 Pandemic, Business Typology, Critical Success Factors, Seafood Exporters, Iran
93
109
http://joc.inio.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1436-4&slc_lang=fa&sid=1
asghar
rashnoodi
اصغر
رشنودی
asghar.rashnoodi@gmail.com
100319475328460014264
100319475328460014264
No
Khorramshahr University of Marine Sciences and Technology
دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
Aliashraf
ahmadian
علی اشرف
احمدیان
Aliashrafahmadian@ut.ac.ir
100319475328460014265
100319475328460014265
Yes
Marketing instructor
وزارت صنعت،معدن و تجارت