Journal of Oceanography
اقیانوس شناسی
Journal of Oceanography
Literature & Humanities
http://joc.inio.ac.ir
1
admin
1562-1057
2476-6755
doi
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
9
33
online
1
fulltext
fa
تحلیلی بر عوامل موثر بر رسوب کانتینر در بنادر ایران با مدل تصمیم گیری سلسله مراتبی در محیط فازی (مورد کاوی: بندر شهید رجایی – بندر عباس)
An Analysis for Container Dwell Times in Iranian Ports Using Fuzzy AHP Techniques
مهندسی سواحل، بنادر و سازه های دریایی
Coastal Engineering, Ports and Marine strucrures
پژوهشي
Research/ Original/ Regular Article
<div style="text-align: justify;">هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر کاهش رسوب کالا و کانتینر در بنادر ایران به طور عام و به طور خاص و به عنوان مورد مطالعه در بندر شهید رجایی است. برای جمع­ آوری داده­ها از روش پیمایشی، پرسش نامه تخصصی، مطالعه میدانی، نظر متخصصین و خبرگان استفاده شد و در ادامه تحلیل­ یافته­ ها با استفاده از روش تصمیم­ گیری سلسله مراتبی فازی انجام گرفت. نتایج نشان داد که سه فاکتور عملکرد گمرک، نقش صاحبان کالا در ترخیص کالای خود و سیستم حمل و نقل کشور به ترتیب با وزن نسبی 44، 39 و 17 درصد بیشترین نقش را در رسوب کالا و کانتینر در بندر مورد مطالعه دارند. همچنین سه راهبرد اعمال جریمه ­های سنگین در صورت عدم خروج کالا از بنادر توسط صاحبان کالا، تمرکز زدایی و کاهش حجم کالاهای وارده به بندر و توسعه گمرکات کشور، به ترتیب با اهمیت نسبی 38، 33 و 29 درصد بودند. کـاهش مدت زمـان رسوب و یا مـاندگاری کانتینرها در بنادر از شـاخصه­ های بهره­ وری لحاظ می­ شود. مدیران بنادر بایستی در تصمیم­ گیری خود برای این شاخصه مهم اهمیت ویژه ­ای قایل شوند.</div>
<div style="text-align: justify;">Container dwell time is one of the main factors for evaluating performance of the seaports. The time a container spends in a port, prior to clearance is a real cost scenario that will affect the port performance and throughput at all parts of the port. The aim of this research is to provide an analytical tool to select the best strategy to reduce the container dwell time at ports. For collecting data, historical studies, together with a technical questionare, field studies and expedrts opinions were collected. Hence. Three main strategies have been developed and the Fuzzy Analytic Hierarchy Process was used to compare and analyse these strategies.The numbers used in the fuzzy matrices for evaluating the factors have been obtained from customers and experts in the maritime transport industry of Iran. Investigations showed that three factors including Operation of Costume, Role of Cargo Owners in Clearance of Goods, and Transport Systems with sequence of relative weights of 0.44, 0.39 and 0.17 had the most effective impact on container dwell time in Iranian ports. The study evidenced that the three main strategies including Penalty for Cargo Owners, Decentralization of Ports and Development of Customs with sequential relative weights of 0.38, 0.33 and 0.29, which had been obtained according to the viewpoint of experts, were the most important factors, respectively in this process. Reduction of container dwell time is considered as productivity criteria in ports. Therefore, port managers should pay special attention to include this criterion in their decision making. </div>
بندر, رسوب کالا, زمان ترخیص کالا, کانتینر.
Port, Dwell Time, Cargo Clearance, Container
41
50
http://joc.inio.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-600-10&slc_lang=fa&sid=1
Kiani Moghadam
Mansoor
منصور
کیانی مقدم
m.kiani@cmu.ac.ir
10031947532846008048
10031947532846008048
Yes
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Alireza
Kazemi Asiabar
علیرضا
کاظمی آسیابر
10031947532846008047
10031947532846008047
No
دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار