@ARTICLE{Mansoor, author = {Mansoor, Kiani Moghadam and Kazemi Asiabar, Alireza and }, title = {An Analysis for Container Dwell Times in Iranian Ports Using Fuzzy AHP Techniques}, volume = {9}, number = {33}, abstract ={هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر کاهش رسوب کالا و کانتینر در بنادر ایران به طور عام و به طور خاص و به عنوان مورد مطالعه در بندر شهید رجایی است. برای جمع­ آوری داده­ها از روش پیمایشی، پرسش نامه تخصصی، مطالعه میدانی، نظر متخصصین و خبرگان استفاده شد و در ادامه تحلیل­ یافته­ ها با استفاده از روش تصمیم­ گیری سلسله مراتبی فازی انجام گرفت. نتایج نشان داد که سه فاکتور عملکرد گمرک، نقش صاحبان کالا در ترخیص کالای خود و سیستم حمل و نقل کشور به ترتیب با وزن نسبی 44، 39 و 17 درصد بیشترین نقش را در رسوب کالا و کانتینر در بندر مورد مطالعه دارند. همچنین سه راهبرد اعمال جریمه ­های سنگین در صورت عدم خروج کالا از بنادر توسط صاحبان کالا، تمرکز زدایی و کاهش حجم کالاهای وارده به بندر و توسعه گمرکات کشور، به ترتیب با اهمیت نسبی 38، 33 و 29 درصد بودند. کـاهش مدت زمـان رسوب و یا مـاندگاری کانتینرها در بنادر از شـاخصه­ های بهره­ وری لحاظ می­ شود. مدیران بنادر بایستی در تصمیم­ گیری خود برای این شاخصه مهم اهمیت ویژه ­ای قایل شوند. }, URL = {http://joc.inio.ac.ir/article-1-1262-fa.html}, eprint = {http://joc.inio.ac.ir/article-1-1262-fa.pdf}, journal = {Journal of Oceanography}, doi = {10.29252/joc.9.33.41}, year = {2018} }