TY - JOUR T1 - Analyzing the Stress and Displacement of the Offshore Platform Affected by Wave Collision TT - تحلیل تنش ها و تغییر مکان های سکوی دریایی تحت اثر برخورد امواج JF - JOC JO - JOC VL - 7 IS - 27 UR - http://joc.inio.ac.ir/article-1-1025-fa.html Y1 - 2016 SP - 79 EP - 87 KW - Offshore platforms KW - Numerical model KW - Structure and fluid interaction KW - Flow3D KW - Collision of waves. N2 - هدف از مطالعه حاضر، تحلیل تنشها و تغییر مکانهای سکوی دریایی تحت اثر برخورد امواج شرایط مشابه به شرایط واقعی یک سکوی دریایی در Flow3D است. بنابراین به کمک مدل عددی خلیج فارس به کمک اطلاعات هندسی و هیدرودینامیکی و سازهای شبیهسازی گردید. به این منظور مدل از لحاظ اندرکنش موج با سازه و از لحاظ هیدرودینامیکی تحت شرایط مرزی و شرایط شبکه بندی صحیح کالیبره گردید و درصد خطای شبیه سازی تحت شرایط موجود بررسی و تعیین شد. سپس با استفاده از نتایج شبیه سازی انجام شده مقادیر تغییر مکان حداکثری اعضای سازه تحت شرایط ارتفاع و پریود مختلف امواج مشخص گردید. بر اساس نتایج این مطالعه تغییرات تنش حداکثر در مدل عددی نشان داد که در اثر افزایش 25 % ارتفاع امواج مقادیر تنش حداکثر 32 % افزایش مییابد. همچنین افزایش 50 % ارتفاع امواج باعث افزایش 62 % تنش حداکثر در اعضای سازه سکوی دریایی میگردد. تغییرات تنش حداکثر در مدل عددی نشان داد که در اثر افزایش 25 % پریود امواج مقادیر تنش حداکثر 16 % افزایش مییابد. همچنین افزایش 50 % پریود امواج باعث افزایش 30 % تنش حداکثر در اعضای سازه سکوی دریایی میگردد. M3 ER -