RT - Journal Article T1 - Finite Element Modeling of Upheaval Buckling of Buried Submarine Pipelines JF - JOC YR - 2015 JO - JOC VO - 6 IS - 22 UR - http://joc.inio.ac.ir/article-1-764-fa.html SP - 1 EP - 9 K1 - Buried Submarine pipelines K1 - Vertical buckling K1 - Initial imperfection K1 - Internal pressure K1 - Temperature. AB - یک خط لوله شامل هیدروکربنهای گرم در اثر افزایش دما و یا اثرات اصطکاک در طول کیلومترها از خط لوله، دچار انبساط طولی می شود و تنش فشاری محوری در دیواره لوله به وجود میآید. چنین نیروهای فشاری میتواند منجر به کمانش جانبی در صفحه بستر دریا و یا کمانش در صفحه عمودی شود. کمانش عمودی به طور کلی در لوله های مدفون رخ میدهد. زیرا برای لوله راحت تر است که در برابر وزن و مقاومت در برابر مواد پوشاننده، به سمت بالا حرکت کند به نسبت آنکه در مقابل مقاومت خاک در دو طرف دیواره، به طور جانبی حرکت کند. در این تحقیق به مطالعه کمانش عمودی خطوط لوله دریایی مدفون تحت اثر حرارت و فشار داخلی پرداخته شد. جهت اطمینان از صحت مدل سازی، ابتدا مدل اجزا محدود کمانش عمودی لوله، با استفاده از نرم افزار ABAQUS مدل شد، سپس نتایج حاصله با نتایج به دست آمده از مطالعات Wang  و همکاران ( 2011) مقایسه گردید. مدلی بر مبنای آیین نامه ALA توسط نرم افزار ABAQUS ارایه شد و سپس تاثیر دامنه نقص اولیه بر کمانش عمودی بررسی شد. از نتایج گرفته شده افزایش دمای شروع کمانش در مدل با دامنه نقص اولیه 0/02 متر به ترتیب به میزان،%3/79، % 8/1 و % 15/99نسبت به مدلها با دامنه نقص اولیه 0/05، 0/1 و 0/2 متر است. LA eng UL http://joc.inio.ac.ir/article-1-764-fa.html M3 ER -