RT - Journal Article T1 - Economic Analysis of Operating Systems in Container Yards JF - JOC YR - 2015 JO - JOC VO - 5 IS - 20 UR - http://joc.inio.ac.ir/article-1-674-fa.html SP - 107 EP - 120 K1 - Container Terminal K1 - Cost Function Modelling K1 - Sensitivity Analysis AB - چگونگی ارزیابی و تحلیل کارآیی اقتصادی و اثربخشی تجهیزات پایانه‌های کانتینری از جمله مسایلی است که مدیران پایانه‌های کانتینری با آن مواجه هستند. در این مقاله محققان با نگاهی متفاوت به توابع هزینه‌ای جهت تعیین هزینه‌های وسایل نقلیه درون پایانه‌های کانتینری شامل حمل کننده استرادل (SC)، جرثقیل‌های نیمه اتوماتیک (RTG) و جرثقیل‌های تمام اتوماتیک (RMG) پرداخته و با ابداع روش مقایسه‌ جفتی، رویکردی نوین را در ارزیابی و تحلیل کارآیی اقتصادی و اثربخشی تجهیزات پایانه‌های کانتینری ارائه نموده‌اند، به نحوی که تحلیل این تابع، اصلی‌ترین عوامل هزینه‌های عملیات درون پایانه‌های کانتینری مدرن از قبیل 1) هزینه خرید زمین، هزینه نگهداری و توسعه‌ی محوطه‌ کانتینری، 2) هزینه خریداری تجهیزات، نگهداری و راه‌اندازی یک سامانه عملیاتی مناسب در محوطه‌ کانتینری 3) هزینه‌ جابجایی کانتینرها؛ که نقش تعیین‌کننده‌ای را در تعیین هزینه نهایی سامانه‌های عملیاتی ایفا می‌کنند را مورد توجه قرار می‌دهد. از جمله قابلیت‌های این مدل می‌توان به انتخاب صحیح و علمی مناسب‌ترین سامانه پایانه‌های عملیاتی کانتینری که اصولاً مبتنی بر عملکرد و قابلیت‌های فن‌آورانه مورد نیاز است، اشاره نمود. نتایج نشان داد که سامانه‌های RMG اتوماتیک در مقایسه با سامانه‌های SC و RTG هزینه‌ی پایین‌تری برای هر کانتینر، هزینه‌ کمتری را برای خرید جرثقیل و نگهداری و در مجموع هزینه‌ کلی پایین-تری را برای محوطه کانتینری به دنبال دارد. LA eng UL http://joc.inio.ac.ir/article-1-674-fa.html M3 ER -