AU - Peimani, Milad AU - Kharestani, Nader AU - Khalilabadi, Mohammad Reza TI - Simulation of the effect of the holey-sock drogue on the drifter performance PT - JOURNAL ARTICLE TA - JOC JN - JOC VO - 13 VI - 50 IP - 50 4099 - http://joc.inio.ac.ir/article-1-1668-fa.html 4100 - http://joc.inio.ac.ir/article-1-1668-fa.pdf SO - JOC 50 AB  - پیشینه و اهداف: دریفتر لاگرانژی SVP ،که به همت نیلر ساخته شد، به علت وجود حفره در دراگو آن از خصوصیت خوب دنبال­کنندگی جریان بدون لغزش در شرایط مختلف جوی برخوردار است. فاکتور مهم در طراحی دریفترها ضریب پسای سطح دراگو می­باشد. یک دریفتر خوب بایستی ضریب پسای سطح آن در حدود 40 برابر مجموع ضریب پسای سطح شناور سطحی و قلاب باشد و هم­چنین میزان گشتاور وارد بر قلاب نیز باید کم باشد تا لغزش سطح شناوری در امواج و بادهای شدید به حداقل برسد. روش‌ها‌: در این پژوهش با استفاده از مدل انسیس فلوئنت دراگو دریفتر SVP در محیط سه بعدی با استفاده از تئوری جریان مغشوش تحلیل شده است. یافته‌ها: با مقایسه کانتورهای سرعت و فشار و بردار سرعت در حول حفره­های دراگو مشخص گردید که وجود حفره­ها بر روی دراگو باعث توزیع بهتر نیروهای هیدرودینامیکی حول دراگو می شود و در نتیجه عامل برتری دریفتر SVP نسبت به دیگر دریفترهای لاگرانژی در شرایط متفاوت جوی می­باشند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می­دهد وجود حفره داخلی دراگو سبب افزایش نیروی لزجت و وجود حفره جانبی دراگو سبب افزایش نیروی فشاری می­شود. بهترین آرایش حفره­ها روی دراگو نیز به صورت آرایش یکی در میان آن­ها می­باشد CP - IRAN IN - Malek Ashtar University LG - eng PB - JOC PG - 107 PT - Research/ Original/ Regular Article YR - 2022