RT - Journal Article T1 - Investigating the possibility of implementing Sand Bypassing System in southern ports of the Caspian Sea JF - JOC YR - 2021 JO - JOC VO - 11 IS - 44 UR - http://joc.inio.ac.ir/article-1-1601-fa.html SP - 61 EP - 76 K1 - Sand Bypassing System K1 - Caspian Sea K1 - Sediment Transport K1 - Erosion K1 - Accretion K1 - Chamkhlaeh K1 - Fereydookenar. AB - پیشینه و مبانی نظری پژوهش: سواحل دنیا در پاسخ به تغییرات طبیعی اقلیمی یا مداخلات انسانی، با گذشت زمان با تغییر در رژیم رسوبی خود مواجه خواهند شد. گاها این تغییرات سبب ایجاد تداخل در بهره‌برداری از زیرساخت‌های بندری شده و همچنان فرسایش سواحل پایین‌دست را نیز به همراه خواهد داشت. روش‌شناسی: از صده گذشته تاکنون با هدف مقابله با مشکلات مذکور، استفاده از تجهیزات مکانیکی به منظور بازیابی چرخه طبیعی انتقال رسوب بنادر در دستور کار قرار گرفته است. استفاده از این روش که از آن به عنوان سامانه کنارگذری ماسه یاد می‌شود تاکنون در کشورهایی نظیر استرالیا، هندوستان و آمریکا دستاوردهای موفقیت آمیزی را به همراه داشته است. یافته‌ها: این مقاله با معرفی مولفه‌های این سامانه و بررسی وضعیت رسوبی تعدادی از بنادر جنوبی دریای خزر، سعی در بررسی امکان پیاده‌سازی این سامانه در مقایسه با نمونه‌های موفق جهانی نموده است. نتیجه‌گیری: با معرفی گزینه‌های مناسب جهت استقرار سامانه‌های ثابت، جزییات پیاده سازی سامانه برای بنادر چمخاله و فریدونکنار به تفصیل ارائه گردیده است. LA eng UL http://joc.inio.ac.ir/article-1-1601-fa.html M3 10.52547/joc.11.44.61 ER -