بنادر به عنوان حلقه کلیدی در زنجیره حمل و نقل دریایی، نقشی اساسی و تعیین کننده در توسعه اقتصاد حمل و نقل کشوری و نیز در تجارت جهانی دارند، به گونه ای که حدود ٩٠ درصد از فعالیتهای واردات و صادرات کشورها از طریق بنادر انجام می شود. این مطالعه، به شناسایی و تحلیل روابط بین عوامل مؤثر بر خصوصی سازی بنادر ایران با بررسی مطالعات گذشته و با استناد به نظرات کارشناسان در این حوزه با به کارگیری روش دلفی و نیز با استفاده از مدل FUZZY DEMATEL می پردازد که نتایج، بیانگر اهمیت غالب عواملی است که وارد مطالعه می شوند؛ از آن جمله، عامل «بسترسازی خصوصی سازی شامل فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در کشور» است که نشان از اهمیت بسیار بالای این فاکتور در امر خصوصی سازی بنادر دارد.