:: دوره 5، شماره 19 - ( 1393 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
توابع پایداری و تاثیر آن بر فراسنج‌های لایه‏ ی مرزی جو بر روی اقیانوس
علی محمدی ، سعید فرهادی‌پور ، علی شیخ بهایی
، ali.mohammadi4682@yahoo.com
چکیده:   (8111 مشاهده)
مدل بالک برای پارامترسازی لایه‏ی مرزی سیاره‏ای در بسیاری از مدل‏های پیش‏بینی هواشناسی مورد استفاده قرار می‏گیرد. دقت مدل بالک در شبیه‏سازی لایه‏ی مرزی سیاره‏ای همواره مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. مقطع باد در زیر لایه‏ی مرزی سیاره‏ای به‌طور تقریبی لگاریتمی است و وجود توابع پایداری سبب عدم برقراری مقطع لگاریتمی باد می‏گردد. اندازه‏ی این توابع بر دیگر فراسنج‏های لایه‏ی مرزی سیاره‏ای نظیر توابع پایداری سرعت، دما، رطوبت، طول و Monin-Obukhov اثرگذار است و با افزایش سرعت باد (از حدود ms-1 30) اثر آنها کاهش می‏یابد. در این مقاله، لایه‏ی مرزی سیاره‏ای با استفاده از مدل بالک در حالت پایدار، ناپایدار و خنثی مورد حل قرار گرفته و با هم مقایسه شده است. هدف از انجام این تحقیق این است که در صورت عدم دسترسی به داده‏های دما در بعضی از نواحی اقیانوس، قابلیت اعتماد برای استفاده از تقریب به شرایط خنثی بررسی شود. ضریب پسا (دراگ) و سرعت اصطکاکی از مهمترین فراسنج‌های لایه‏ی مرزی سیاره‏ای هستند که در این جا نشان داده شده است که حساسیت ضریب پسا به توابع پایداری در سرعت‏های کمتر از ms-1 30 زیاد است و برای حصول دقت لازم باید اثر توابع پایداری را در نظر گرفت. در حالی‌که سرعت اصطکاکی در حالت ناپایدار به حالت خنثی نزدیک است و می‏توان تقریب سرعت اصطکاکی خنثی را برای حالت ناپایدار پذیرفت.
واژه‌های کلیدی: لایه‏ی مرزی سیاره‏ای، مدل بالک، توابع پایداری، ضریب اصطکاکی، سرعت اصطکاکی.
متن کامل [PDF 593 kb]   (2488 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/10/6 | ویرایش نهایی: 1393/12/9 | پذیرش: 1393/10/6 | انتشار الکترونیک: 1393/10/6


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 19 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها