:: دوره 3، شماره 12 - ( 1391 ) ::
جلد 3 شماره 12 صفحات 85-77 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی علل عدم موفقیت بنادر جنوبی ایران در جذب کشتی‌ها جهت تهیه تدارکات دریایی
جعفر سجادی‌پارسا ، صدیقه زارعی
چکیده:   (15408 مشاهده)
امروزه صنعت ارائه خدمات پشتیبانی و تأمین مایحتاج شناورها و کارکنان دریایی یکی از فعالیت‌های مهم در چرخه حمل ونقل دریایی محسوب می‌گردد.تأمین و ارائه این‌گونه خدمات در بنادر نه تنها موجبتقویت عملکرد اقتصادی بندر و منافع حاصله از آن است، بلکه در عین حال جذابیتلازمرا برای نگهداری مشتریان فعلی و جلب مشتریان بالقوه و جدید برای بندر به‌وجودآورده و بر موقعیت رقابتی بندر تاثیر‌گذار است. پژوهش حاضر نیز به‌منظور شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در عدم موفقیت بنادر جنوبی ایران در جذب کشتی‌ها جهت تهیه تدارکات دریایی تهیه شده است. در این راستا محقق با شناسایی عوامل موثر در انتخاب یک بندر جهت تهیه تدارکات سعی در شناسایی عوامل مؤثر در عدم موفقیت بنادر ایرانی دارد. پژوهش حاضر در شرکت‌های کشتیرانی ایرانی که دارای سفرهای بین‌المللی و در بنادر جنوبی فعال بوده، اجرا گردید. ابزار گردآوری، پرسشنامه در طیف پنج درجه‌ای لیکرت بوده است. 37 عامل که از طریق بررسی تحقیقات پیشین و مصاحبه شناسایی گردیدند در دو دسته عوامل بندر و تأمین کننده دسته‌بندی شدند. داده‌های گردآوری شده به کمک روش-های آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج به‌دست آمده نشان داد، شرکت‌های کشتیرانی ایرانی اغلب به‌دلیل کیفیت کالا و خدمات و مسایل گمرکی به تهیه تدارکات از بنادر خارجی تمایل بیشتری دارند، از این‌رو سیاستگذاران، مسوولین و دست‌اندرکاراندر حوزه‌های دریایی و بندری در ایران باید در راستای حل مسایل موجود در این زمینه به‌خصوص مسایل گمرکی در بنادر ایران جهت تهیه تدارکات مورد نیاز کشتی‌ها اقدامات و اصلاحات لازم را به‌عمل آورند.
واژه‌های کلیدی: تأمین کننده تدارکات دریایی، انتخاب بندر، مشتریان بندر، مایحتاج شناور.
متن کامل [PDF 373 kb]   (2186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/1/11 | پذیرش: 1395/7/27 | انتشار الکترونیک: 1395/7/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 12 - ( 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها