پیشینه و مبانی نظری پژوهش: مسائل زیست محیطی حاصل از فعالیت های تجاری بنادر و پشتیبانی آنها در پسکرانه اغلب در محیط ساحلی - دریایی بازتاب پیدا می کنند، زیرا هر نوع آلودگی با منشاء شناخته شده یا بی کانون، نهایتا میتواند محیط زیست دریایی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. روششناسی: در این مطالعه با توجه به اهمیت بندر شهید باهنر و طیف وسیعی از فعالیت های تخلیه و بارگیری و کشتیرانی این بندرگاه، نمونه برداری از رسوبات در 11 ایستگاه در حوضچه و محدوده دریایی این بندر در سال های 1400 و 1401 صورت گرفت و میزان غلظت فلزات سنگین و هیدرو کربن های نفتی آروماتیک اندازه گیری شد. یافتهها: میانگین غلظت فلزات سنگین در رسوبات برای آرسنیک(40/3)، کادمیوم(20/1)، کروم(29/177)،آهن(40/22261)، مس(64/61)، روی(35/116)، منگنز(79/333)، جیوه(23/0)، کبالت(29/26) و نیکل(96/90) میلی گرم در کیلوگرم اندازه گیری شد. همچنین در خصوص هیدروکربن های نفتی نتایج نشان داد در بین 16 ترکیب آروماتیک مورد مطالعه بیشترین غلظت مربوط به Fluoranthene با 6/507 نانوگرم در گرم در ایستگاه 2 و کمترین غلظت مربوط به Naphthalene با 4/1 نانوگرم در گرم است. با توجه به ارزیابی ریسک بوم شناختی، بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه های محدوده بندرگاه و اسکله نفتی با درجه آلودگی متوسط است و ایستگاه های داخل حوضچه بندرگاه دارای ریسک تجمعی بیشتری نسبت به خارج از بندرگاه می باشند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت فعالیت های بندری، فعالیت تعمیرات دریایی صنایع همجوار و همچنین بسته بودن حوضچه بندر و نسبت پایین تعویض آب به خارج از حوضچه از عواملی است که موجب تهنشینی و انباشته شدن فلزات سنگین و تجمع هیدرو کربن های نفتی در رسوبات را فراهم می سازد.