:: دوره 13، شماره 50 - ( 1401 ) ::
جلد 13 شماره 50 صفحات 116-107 برگشت به فهرست نسخه ها
شبیه سازی تاثیر حفره های دراگو در عملکرد دریفتر
میلاد پیمانی، نادر خارستانی، محمدرضا خلیل آبادی
دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی هوادریا ، kharestani_n@mut.ac.ir
چکیده:   (1722 مشاهده)
پیشینه و اهداف: دریفتر لاگرانژی SVP ،که به همت نیلر ساخته شد، به علت وجود حفره در دراگو آن از خصوصیت خوب دنبال­کنندگی جریان بدون لغزش در شرایط مختلف جوی برخوردار است. فاکتور مهم در طراحی دریفترها ضریب پسای سطح دراگو می­باشد. یک دریفتر خوب بایستی ضریب پسای سطح آن در حدود 40 برابر مجموع ضریب پسای سطح شناور سطحی و قلاب باشد و هم­چنین میزان گشتاور وارد بر قلاب نیز باید کم باشد تا لغزش سطح شناوری در امواج و بادهای شدید به حداقل برسد.
روش‌ها‌: در این پژوهش با استفاده از مدل انسیس فلوئنت دراگو دریفتر SVP  در محیط سه بعدی با استفاده از تئوری جریان مغشوش تحلیل شده است.
 
یافته‌ها: با مقایسه کانتورهای سرعت و فشار و بردار سرعت در حول حفره­های دراگو مشخص گردید که وجود حفره­ها بر روی دراگو باعث توزیع بهتر نیروهای هیدرودینامیکی حول دراگو می شود و در نتیجه عامل برتری دریفتر SVP نسبت به دیگر دریفترهای لاگرانژی در شرایط متفاوت جوی می­باشند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می­دهد وجود حفره داخلی دراگو سبب افزایش نیروی لزجت و وجود حفره جانبی دراگو سبب افزایش نیروی فشاری می­شود. بهترین آرایش حفره­ها روی دراگو نیز به صورت آرایش یکی در میان آن­ها می­باشد
واژه‌های کلیدی: دریفتر لاگرانژی، ضریب پسا، دریفتر svp، نیروهای هیدرودینامیکی، دراگو حفره‌دار
متن کامل [PDF 1073 kb]   (378 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقیانوس شناسی فیزیکی (فیزیک دریا)
دریافت: 1400/3/4 | ویرایش نهایی: 1402/1/28 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار الکترونیک: 1401/4/15



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 50 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها