این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
وزارت صنعت،معدن و تجارت ، Aliashrafahmadian@ut.ac.ir
چکیده: (2293 مشاهده)
پیشینه و مبانی نظری پژوهش: آشنایی با شیوههای ورود به بازارهای جهانی یکی از مولفههای مهم موفقیت بنگاهها در دستیابی به سهم بیشتری از بازارها است که از آن جهت غلبه بر عدم اطمینان ناشی از محیط ناشناخته استفاده میکنند و در تصمیمگیریهای موفق تجاری بویژه در شرایط بحرانی نقش کلیدی ایفاء میکند. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در زمینه انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی بوده و براساس مطالعه بنگاههای صادرکننده صنعت آبزیان کشور صورتبندی گردیده است. روششناسی: ابتدا با مطالعات کتابخانهای راهبردهای بینالمللی شدن بنگاهها و همچنین عوامل حیاتی موفقیت در زمینه انتخاب راهبرد در این حوزه شناسایی و با استفاده از روش تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) در 30 مورد از شرکتهای صادرکننده محصولات دریایی کشور از طریق مطالعه موردی چندگانه آزمون و با روش تحلیل تم، تکنیک دلفی فازی، مدلسازی ساختاری- تفسیری و تکنیک حداقل مجذورات جزیی تحلیل و اولویتبندی گردیده است. در ابتدا، بنگاههای کسب و کار از حیث مواجهه با پاندمی دستهبندی گردیده و سپس به بررسی عوامل حیاتی موفقیت پرداخته شده است. یافتهها: بر مبنای یافتههای تحقیق استراتژیهای مورد استفاده بنگاههای صادرکننده کشور بهترتیب عبارتند از: صادرات، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اعطای امتیاز و ائتلافهای راهبردی. نتایج همچنین نشان میدهد، انگیزه مدیران بنگاه ها، ارتقاء تکنولوژیکی، سطح آمادگی برای بینالمللی شدن، روابط بینبنگاهی و نوآوریمحوری از جمله عوامل حیاتی موفقیت در زمینه انتخاب راهبرد جهت ورود به بازار میباشد. نتیجهگیری: بنگاههای فرصتساز دارای مدیران نوآور و جهانی جهانینگر بودهاند و بر همین اساس طبقهبندی جدیدی از مدیران بنگاهها و رویکردهای آنان ارائه شده است.
rashnoodi A, ahmadian A. Business Firms Typology in context of exposure to the Covid-19 pandemic; Based on a study of Iranian seaproduct exporter firms. Journal of Oceanography 2021; 12 (47) :93-109 URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1649-fa.html
رشنودی اصغر، احمدیان علی اشرف. گونهشناسی بنگاههای کسب و کار از حیث مواجهه با پاندمی کووید19؛ براساس مطالعه بنگاههای صادرکننده محصولات دریایی ایران. اقیانوس شناسی. 1400; 12 (47) :93-109