ارائه اقدامات صحیح مهندس به منظور محافظت از رودخانهها مستلزم شناخت رفتار مورفولوژیک رودخانه و بررسی پدیدههای هیدوردینامیکی منطقه است. محل برخورد رودخانههای کارون به عنوان بزرگترین و طولانیترین رودخانه ایران با رودخانه مرزی اروند به علت موقعیت استراتژیک آن از اهمیت قابلتوجهی برخوردار است. در این مقاله با استفاده از اندازهگیری میدانی و مدلسازی عددی به بررسی فرآیندهای هیدرودینامیکی این ناحیه پرداخته شده است. اندازهگیری پارامترهای دریایی مربوط به منطقه مرزی با دسترسی سخت در محدوده تقاطع کارون به اروند است و شامل برداشت تراز سطح آب و سرعت جریان، هیدروگرافی، دانهبندی رسوب، و مدلسازی هیدرودینامیکی جریان و رسوب میشود.اندازهگیریهای سرعت جریان نشان میدهد که سرعت جریان غالب در این ناحیه به سمت اروند میباشد و جزر و مد اروند تنها میتواند سرعت جریانهای این رودخانه را به صورت موضعی کاهش دهد. تغییرات هیدروگرافی نیز نشان دهنده جریانهای سیلابی در کارون میباشد که مانند جت آب عمل مینماید به طوری که سبب تغییرات قابلتوجه در بستر محل تقاطع رودخانههای کارون و اروند و جابجایی خط ژرفگاه به سمت عراق شده است. در محل تقاطع رودخانههای با توجه به تغییرات شدید عمق، رسوبات نسبت به سایر نقاط درشتدانه میباشند و نیز غلظت رسوبات با حرکت در عمق افزایش مییابد. نتایج مدل عددی با اندازهگیریهای میدانی مطابقت داشته و حاکی از این است که آورد رسوبی در رودخانه اروند توسط رودخانه کارون صورت میگیرد و اثرات آورد رسوبی رودخانه اروند بر کارون بسیار ناچیز میباشد. همچنین محل تقاطع این دو رودخانه پتانسیل بالایی برای رسوبگذاری و افزایش ضخامت بستر دارد.