:: دوره 7، شماره 27 - ( 1395 ) ::
جلد 7 شماره 27 صفحات 87-79 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل تنش ها و تغییر مکان های سکوی دریایی تحت اثر برخورد امواج
میلاد رشیدی نسب ، مهدی بهداروندی عسکر
دانشکده مهندسی دریا ، sazehenteghal@yahoo.com
چکیده:   (6695 مشاهده)

هدف از مطالعه حاضر، تحلیل تنشها و تغییر مکانهای سکوی دریایی تحت اثر برخورد امواج شرایط مشابه به شرایط واقعی یک سکوی دریایی در Flow3D است. بنابراین به کمک مدل عددی خلیج فارس به کمک اطلاعات هندسی و هیدرودینامیکی و سازهای شبیهسازی گردید. به این منظور مدل از لحاظ اندرکنش موج با سازه و از لحاظ هیدرودینامیکی تحت شرایط مرزی و شرایط شبکه بندی صحیح کالیبره گردید و درصد خطای شبیه سازی تحت شرایط موجود بررسی و تعیین شد. سپس با استفاده از نتایج شبیه سازی انجام شده مقادیر تغییر مکان حداکثری اعضای سازه تحت شرایط ارتفاع و پریود مختلف امواج مشخص گردید. بر اساس نتایج این مطالعه تغییرات تنش حداکثر در مدل عددی نشان داد که در اثر افزایش 25 % ارتفاع امواج مقادیر تنش حداکثر 32 % افزایش مییابد. همچنین افزایش 50 % ارتفاع امواج باعث افزایش 62 % تنش حداکثر در اعضای سازه سکوی دریایی میگردد. تغییرات تنش حداکثر در مدل عددی نشان داد که در اثر افزایش 25 % پریود امواج مقادیر تنش حداکثر 16 % افزایش مییابد. همچنین افزایش 50 % پریود امواج باعث افزایش 30 % تنش حداکثر در اعضای سازه سکوی دریایی میگردد.

واژه‌های کلیدی: سکوهای دریایی، مدل عددی، اندرکنش سازه و سیال، Flow3D، برخورد امواج
متن کامل [PDF 1452 kb]   (1687 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: زيست­ شناسی دريا
دریافت: 1395/11/5 | ویرایش نهایی: 1397/5/27 | پذیرش: 1395/11/5 | انتشار الکترونیک: 1395/11/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 27 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها