[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی ::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
بخش داوری::
ثبت نام و اشتراک::
سیاست های نشریه::
آمار و ارقام نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
تسهیلات پایگاه::
سامانه های پژوهشگاه::
تماس با ما::
::
فرمت مقالات نشریه

فرمت مقاله برای نگارندگان
لطفا قبل از ارسال مقاله، بخش
شیوه‌نامه نگارش مقالات
را مطالعه و مقاله خود را با فرمت جدید نشریه مطابقت دهید 

..
پایگاه ها و نمایه ها


AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
CC BY
تبعیت از قوانین COPE

 
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق درانتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می نماید.
..
:: دوره 10، شماره 40 - ( 1398 ) ::
جلد 10 شماره 40 صفحات 28-19 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آزمایشگاهی تغییرات ارتفاع موج بر برش پایه و لنگر واژگونی جکت در مواجهه با امواج تصادفی در آب‌های عمیق دریا
آرش دلیلی اسکویی ، رامین وفایی پورسرخابی ، احمد ملکی ، حمید احمدی
استادیار گروه عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، raminvafaei@yahoo.com
چکیده:   (4075 مشاهده)
چکیده
هدف از این تحقیق، به دست آوردن نیرویِ برش پایه و لنگر واژگونی جکتِ دریایی، در سه ارتفاع موج 20، 23و 28 سانتی­متر،می­باشد. در این راستا، مدل سازه­ی جکت به ارتفاع 55/4 متر، ساخته شده و در فلوم آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس(NIMALA)، به طول 402 متر و عمق ساکن آب 4متر، در معرض امواج تصادفی دریا، تحت طیف جانسواپ قرار گرفت. بر مبنای نتایج به دست آمده، در تمام آزمایش­ها شرایط آب عمیق حاکم است. با در نظر گرفتن موج موثر، بازای کاهش ارتفاع موج  از 28 به 23 سانتی­متر،17/14 درصد،23 به 20سانتی­متر،90/52درصد، 28 به 20سانتی­متر، 57/74 درصد کاهش برش پایه  و بازای کاهش ارتفاع موج  از 28 به 23سانتی­متر،79/33 درصد،23 به 20سانتی­متر، 06/17درصد، 28 به 20سانتی­متر، 63/56 درصد، کاهش لنگر واژگونی وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: جکت، امواج تصادفی، ارتفاع موج، برش پایه، لنگر واژگونی.
متن کامل [PDF 1103 kb]   (908 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اقيانوس ­شناسی ساحلی
دریافت: 1399/2/26 | ویرایش نهایی: 1399/6/15 | پذیرش: 1399/2/26 | انتشار الکترونیک: 1399/3/24

فهرست منابع
1. آیین¬نامه طراحی بنادر و سازه¬های دریایی ایران، 1385، نشریه شماره 9-300 (سکوهای دریایی).
2. دلیلی، آ.، وفایی¬پور، ر.، ملکی، اَ.، 1397، تعیین طیف غالب موج در طراحی جکت¬ها از نظر برش پایه، فصلنامه آنالیز سازه- زلزله دوره 15، شماره 3، صفحات 25-33.
3. مظاهری، س.، نجیبی، ح.، 1390، بررسی پاسخ دینامیکی سازه جکت تحت اثر امواج و جریانات دریایی، چهارمین همایش بین المللی صنایع فراساحل.
4. Chan, E.S., Cheong, H. F., Tan, B. C., 1995, Laboratory study of plunging wave impacts on vertical cylinders. Offshore Eng. 1(2), 94-100. [DOI:10.1016/0378-3839(94)00042-V]
5. Goda, Y., Haranka. S., Kitahata, M., 1966, Study on implusive breaking wave forces on piles. Port. Harab. Tech. Res. Inst. 6(5), I-30.
6. Hildebrant, A., 2013. Hydrodynamic of breaking waves on offshore wind tufbine structures (Ph.D. Thesis, Franzisus- Institute for Hydraulics, Water ways, and coastal Engineering, Hanover.
7. http://www.nimala.ir
8. Morison, J.R., O'Brien, M.P., Johnson, J.W., Schaaf, S.A., 1950. The forces exerted by su surface waves on piles. J. Pet. Technol., Pet Trans., AIME, 189, 149-154. [DOI:10.2118/950149-G]
9. Sawarangi, T., Nochino, M., 1984, Impact Forces on nearly breaking waves on Vertical circular cylinder, Coast. Eng. J.27, 249-263. [DOI:10.1080/05785634.1984.11924391]
10. Sruthi, C., Sriram, V., 2017, Wave impact load on jacket structure in intermediate water depth, Ocean Eng, 140,183-194. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2017.05.023]
11. Von Karman, T., 1929, the impact on seaplane floats during landing. Natl. Adviso. Comm. Aeronaut.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalili Osgouei A, Vafaei Poursorkhabi R, Maleki A, Ahmadi H. Experimental Investigation of Wave Height Changes on the Base Shear and Overturning Moment of the Jacket Subjected to Random Waves in Deep Waters. Journal of Oceanography 2020; 10 (40) :19-28
URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1526-fa.html

دلیلی اسکویی آرش، وفایی پورسرخابی رامین، ملکی احمد، احمدی حمید. بررسی آزمایشگاهی تغییرات ارتفاع موج بر برش پایه و لنگر واژگونی جکت در مواجهه با امواج تصادفی در آب‌های عمیق دریا. اقیانوس شناسی. 1398; 10 (40) :19-28

URL: http://joc.inio.ac.ir/article-1-1526-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 40 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی Journal of Oceanography
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4642